Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

"Strunta i skilsmässan - köp frysmat och använd din fru som hobby"

En skylt utanför matbutiken i Falun upprör på nätet.
1 av 9

En skylt utanför matbutiken i Falun upprör på nätet.

Skylten: Twitter.com/skevheten. Butiken: Facebook.

Någon beslöt sig för att riva sönder skylten.
2 av 9

Någon beslöt sig för att riva sönder skylten.

Facebook

Cityjouren i Falun
3 av 9

Cityjouren i Falun

Facebook

Brunetter erbjuds rabatt på choklad. Killar, däremot...
4 av 9

Brunetter erbjuds rabatt på choklad. Killar, däremot...

Facebook

Dyrare schampo för killar.
5 av 9

Dyrare schampo för killar.

Facebook

Efter uppståndelsen har Cityjouren skrivit en rad förklarande inlägg.
6 av 9

Efter uppståndelsen har Cityjouren skrivit en rad förklarande inlägg.

Facebook

Ur TV4-programmet "Veckans svensk".
7 av 9

Ur TV4-programmet "Veckans svensk".

TV4.se

Efter uppståndelsen har Cityjouren skrivit en rad förklarande inlägg.
8 av 9

Efter uppståndelsen har Cityjouren skrivit en rad förklarande inlägg.

Cityjouren i Falun säljer även chokladbollar paketerade som "Gammeldags fördomsfri negerboll". Något som har provocerat butikens kunder.
9 av 9

Cityjouren i Falun säljer även chokladbollar paketerade som "Gammeldags fördomsfri negerboll". Något som har provocerat butikens kunder.

Facebook.

Nyheter | 18/03/2013 13:46

En sexistisk skylt utanför en matbutik i Falun tycks dela kunder och utomstående i två läger. Butikschefen slår dock ifrån sig kritiken. "Det är helt absurt", säger han till Nyheter 24.

FALUN. "Begär inte skilsmässa för att din fru inte kan laga mat! Köp färdigrätter hos oss och behåll henne som hobby!"

Den uppmaningen gick att läsa på en skylt utanför matbutiken Cityjouren i Falun nyligen.

Butiken är populär på Facebook för sina ömsom fyndiga, ömsom plumpa, annonser och affischer. Den aktuella skylten vann nyligen en tävling där det vinnande bidraget skulle föräras med en plats utanför butiken.

Men många menar nu att Cityjouren har gått över gränsen.

"Att prata om kvinnor är tydligen för farligt!"

På Twitter cirkulerar upprörda kommentarer och foton på skylten. Även butikens Facebooksida har bombarderats med upprörda kommentarer, samtidigt som många av butikens kunder tar Cityjouren i försvar och menar att det bara rör sig om oskyldig humor.

"Jag tog bort alla gamla inlägg och lärde mig en läxa! /.../ Att prata om kvinnor är tydligen för farligt! Nu ska jag ta en dusch med vinterjackan på! Skulle jag skriva ordet naken blir väl nån sur igen!" skriver Cityjouren i ett av många Facebookinlägg med anledning av den uppmärksammade skylten.

"Skit i alla humorlösa jävla torrbollar och fortsätt som du alltid gjort, därför vi gillar den här sidan ju", svarar en kund - och får medhåll av en annan:

"Bry dig inte i sura kärringar, eller gubbar för den delen, det är dom som har ett så tråkigt liv att dom måste gnälla på allt och alla för att själva må bra."

Den ansvarige butikschefen, som vill kalla sig för Danny, är förvånad över den negativa uppståndelsen.

– Det är helt absurt, säger han till Nyheter24, och fortsätter:

– Jag hade en tävling där man kunde skicka in skyltförslag. Den här skylten vann tävlingen och det var en tjej som hade skrivit den. Jag har hört formuleringen tidigare och var tveksam till att ta den men folket ville ha skylten.

Du kände aldrig att den representerade en förlegad kvinnosyn?

– Jag tänkte inte på det men jag förstår att vissa kan tolka den fel. Alla här bara garvar men sen finns det alla möjliga feministkämpar, eller vad man nu ska kalla dem, som tycker att den placerar kvinnor i fel ljus.

– Någon rev ner skylten och då satte vi ut det till diskussion om vi ska ha den igen eller inte.

Men någon ny, liknande skylt blir det inte.

– Vi får sälja färdigrätter utan skylt. Det var ej meningen att göra folk sura men jag tycker att Sverige har andra bekymmer att koncentrera sig på. Till exempel hur man kan föra Sverige framåt. 

Det är inte första gången som Cityjouren i Falun är i fokus. Så sent som 8 mars uppmärksammades butiksskyltningen i TV4-programmet "Veckans svensk". Då handlade det dock om betydligt "roligare" skyltar. På en skylt erbjöds bland annat hårdrockare att köpa choklad för 10 kronor, medan schlagerfans fick betala 15 kronor.

– De har en fascinerande fetish för att göra reklamskyltar. Deras är lite speciella. Man bör uppmuntra det här, för det är farligt att Göteborgshumorn har spridit sig till Falun. Det måste vi akta oss för, skämtade programledaren Pär Lernström då.

Se inslaget i TV4 nedan.