Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Svenskt klädföretag motanmäls för sexistisk reklam – mot män

- 18/06/2013, 21:14 -
Klädföretaget byPM har blivit anmälda till Reklamombudsmannen för könsdiskriminerande reklam.
1 av 6

Klädföretaget byPM har blivit anmälda till Reklamombudsmannen för könsdiskriminerande reklam.

Faksimil

Det kommer inte som en överraskning, säger Michaela Forni.
2 av 6

Det kommer inte som en överraskning, säger Michaela Forni.

Gabriella Lahti

3 av 6

Privat

Företaget svarade på American Apparels reklam på ett satiriskt sätt.
4 av 6

Företaget svarade på American Apparels reklam på ett satiriskt sätt.

Faksimil

Modellen Petter Ljungqvist tyckte bara att det var en rolig grej att göra.
5 av 6

Modellen Petter Ljungqvist tyckte bara att det var en rolig grej att göra.

Faksimil

American Apparels reklam som kickade igång debatten i maj.
6 av 6

American Apparels reklam som kickade igång debatten i maj.

Faksimil

I maj kritiserade klädföretaget, byPM, American Apparel för deras sexistiska reklamer med en satirisk motreklam. Nu anmäls de för könsdiskriminering. – Det kommer inte som en överraskning utan känns logiskt, säger grundaren Michaela Forni till Nyheter24.

SVERIGE. Klädjätten American Apparel säljer unisexkläder men presenterar sina plagg på två helt olika sätt på sin hemsida: männen är påklädda och kvinnorna avklädda. Flera foton är på gränsen till pornografiska där kvinnor ses i endast trosor.

Reklamen anmäldes till Reklamobudsmannen (RO) för diskriminerande reklam mot kvinnor, men anmälan gick aldrig vidare eftersom reklamen riktar sig mot sina amerikanska kunder.

Satirisk reklam som motreaktion

Det svenska klädföretaget, byPM, valde att göra en satirisk reklam som en reaktion mot klädjätten. På specifika bilder valde de att klä av den manliga modellen men lät kvinnan behålla kläderna. Därefter fick mannen posera på samma sätt som kvinnorna har fått göra i American Apparels reklambilder.

Men nu har byPM anmälts till Reklamombudsmannen för könsdiskriminerande reklam – mot män. Grundaren till märket, Michaela Forni, är lugn inför anmälningen.

– Det kommer inte som en överraskning utan känns logiskt. Om någon anmäler American Apparel för könsdiskriminerande reklam så finns ju risken att någon upplever vår reklam på samma sätt, säger Michaela Forni till Nyheter24.

Upplever inte reklamen som sexistisk

Den manliga modellen som poserade halvnaken och i utmanande poser, Petter Lindqvist, håller med om att en anmälan var i viss mån befogad med tanke på debatten som uppstod. Han upplever dock inte att reklamen på något sätt är könsdiskriminerande mot män.

– Vår reklam bygger på satir och är gjort som svar på en sexistisk annons för att belysa vad American Apparels bilder förmedlar, säger Petter Lindqvist till Nyheter24.

Känner du dig som ett sexobjekt när du framställs på det sättet som du gör i bilderna?

– Nej, men det var faktiskt mest roligt att göra det i och med syftet, så om någon har sett mig som ett sexobjekt hade det bara varit en oväntad bouns. Det var en rolig grej att göra och American Apparel var värda att få skit för sina bilder, säger Lindqvist. 

Tror du att ni kommer fällas för detta?

– Jag tror inte att vi blir fällda och blir vi det så blir det intressant att följa fallet, säger Forni.

Klädföretaget har fram till den 26 juni en möjlighet att svara på anmälningen och därefter kommer fallet att prövas.