Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Nyheter24 konfronterade PR-byrån – nu avslöjas "Miss Skinny" i förtid

- 25/09/2013, 09:06 -
Ja, det var en PR-kupp – från riksföreningen mot ätstörningar.
1 av 7

Ja, det var en PR-kupp – från riksföreningen mot ätstörningar.

Faksimil / Montage

Nyheter24 konfronterade en av medarbetarna på PR-byrån Shout.
2 av 7

Nyheter24 konfronterade en av medarbetarna på PR-byrån Shout.

Faksimil miss-skinny.se

Hanna Kihlander från Frisk & Fri.
3 av 7

Hanna Kihlander från Frisk & Fri.

Frisk & Fri

Organisationen köpte även reklamplats i centrala Stockholm.
4 av 7

Organisationen köpte även reklamplats i centrala Stockholm.

Faksimil Facebook

I ett Youtubeklipp berättar flera kvinnor om ätstörningar.
5 av 7

I ett Youtubeklipp berättar flera kvinnor om ätstörningar.

Faksimil Youtube

Så här står det nu på Miss Skinny-sajten.
6 av 7

Så här står det nu på Miss Skinny-sajten.

Faksimil Frisk & Fri

7 av 7

Faksimil Facebook

Det var inte på riktigt. Webbshopen Miss Skinny var en PR-kupp signerad Frisk & Fri – riksföreningen mot ätstörningar. Avslöjandet ägde rum en dag tidigare än planerat, efter att Nyheter24 konfronterat PR-byrån.

Det blir ingen ny webbshop i Sverige som bara säljer kläder med "size zero". Sajten Miss Skinny.se var en iscensatt PR-kupp av Frisk & Fri – riksföreningen mot ätstörningar.

"Vi lanserade Miss Skinny för att uppmärksamma åt vilket håll utvecklingen går. Vi måste börja prata om det här. I samband med detta presenterar vi en märkning för modeindustrin. För sannare skönhet", skriver föreningen i ett pressmeddelande.

Nu lanserar de en ny kampanj med bland andra Kitty Jutbring och Klara Zimmergren.

PR-byrån konfronterades

En pressvisning var planerad att hållas på Berns i Stockholm på torsdagen men organisationen valde att gå ut med det en dag i förväg. Nu kan Nyheter24 berätta att det sker efter att en av medarbetarna på PR-byrån Shout, som ligger bakom projektet, konfronterats.

På sajten Miss Skinny.se fanns flertalet bilder som gick att nå genom att slå in /images i adressen. Enligt uppgifter till Nyheter24 visade en analys av en av filerna bland annat vem som skapat filen från början. Namnet ledde till en person som jobbar på Shout.

När Nyheter24 ringde upp personen blev hen förvirrad och bad om att få se en skärmdump på uppgifterna i bildfilen. Sedan ringde personen upp och skyllde på att någon kan ha kapat eller hackat photoshoplicensen.

"En så kondenserad form av kvinnoförtryck"

På onsdagsmorgonen bekräftades det att just Shout legat bakom kampanjen för Frisk & Fri.

När Nyheter24 först skrev om Miss Skinny var det pressekreteraren Hanna Kihlander från just den organisationen som intervjuades.

– Det är inget vi på något sätt tycker är okej. Vi jobbar med personer som har svåra ätstörningar. Skönhetsidealen i dag är inte en enda orsak till att ätstörningar bryter ut, men det är en trigger och det här är inget som gör att unga människor mår bättre, sa hon då.

Reaktionerna på Miss Skinnys Facebooksida var enorma när kampanjen först uppmärksammades.

"Bland det vidrigaste jag sett. Flickor och kvinnor svälter sig och får skador på samtliga inre organ till följd av den här typen av marknadsföring. Jag hoppas att miss-skinny dör till förmån för överlevnaden av tusentals flickor i samhället. En så kondenserad form av kvinnoförtryck, och ändå helt öppet. HOPPAS ATT NI SKÄMS!!!", skrev en användare.

Miss Skinny håller presskonferens i morgon på Berns.

Se Frisk & Fris kampanjfilm här: