"Städa precis som mamma" – ÖoB drar in sexistisk leksak

Rosa städkit i miniatyr med texten "städa precis som mamma" har orsakat stor kritik. Nu meddelar Överskottsbolaget att produkten kommer att dras tillbaka.


"Stereotypa könsroller"

Kvinnan som fotade leksaken och postade på ÖoB:s Facebooksida säger till Aftonbladet TV att hon blev chockat när hon kom in i butiken och fick syn på städkitet. 

– Den här produkten cementerar stereotypa könsroller och det är sorgligt att att de får finnas i butiken, säger hon.

En liten rosa skurhink, sopborste och skyffel. Allt packeterat i en rosa förpackning med bubblig text som förklarar innehållet: "Clean just like mommy". Överskottsbolagets leksak har orsakat ramaskri efter att en kvinna sett förpackningen och postat ett kritiskt inlägg på bolagets Facebooksida.

Inlägget fick snabbt stor spridning och kritiken mot ÖoB lät inte vänta på sig.

– Vi vill naturligtvis inte sälja sexistiska leksaker, säger Johan Sjöhagra, vd för Runsvengruppen som äger Överskottsbolaget, till Aftonbladet TV.

"Vill ha neutrala produkter"

Städkitet kommer nu att dras tillbaka och ÖoB meddelar att man i framtiden ska bli bättre på att se över sina rutiner.

– Vi vill ha neutrala produkter i vårt sortiment men just den här leksaken har tyvärr slunkit igenom våra rutiner, säger Sjöhagra, till Aftonbladet TV.

"Grabbiga" stickers

Det tar dock inte slut där. Efter att städkitet uppmärksammats har samma kvinna som postade det första inlägget på ÖoB:s sida nu lagt upp ännu en bild från bolagets leksaksavdelning. Den här gången ett set med klistermärken på motorcyklar med rubriken "grabbig overzise" och kommentaren: "Då undrar jag igen: Hur tänker ni kring denna produkt? Har den också "råkat slinka igenom" er rigorösa kontroll?". 

ÖoB hade på tisdagsmorgonen fortfarande inte svarat på kritiken. 

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!