Kundvittne: "Ica-anställd hotade och körde bort tiggare"
Kund vittnar om hur Ica-anställd hotade och körde bort tiggare. – Våra kunder blir störda, säger butikens köpman till Dala-Demokraten.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Nyheter24 har tidigare vid upprepade tillfällen rapporterat om den butikschef till en Hemköpsbutik i Göteborg som uppges ha kastat vatten på en tiggande kvinna utanför butiken.
Något som lett till åtal.
FALUN. Det var omkring åtta på tisdagskvällen som en kund säger sig ha sett hur en anställd på Ica ska ha schasat bort en tiggare utanför butiken.
– När jag kommer fram till ingången ser jag en Ica-anställd och en tiggare. Den anställde går fram till henne och säger "Gå härifrån annars ringer jag polisen" och sparkar hennes pengakopp över trottoaren. Han var hotfull och stod väldigt nära henne, säger kunden till Dala-Demokraten.
Enligt kunden ska den anställde ha agerat hotfullt och sagt att det är olagligt att tigga.
Förnekar spark
När Dala-Demokraten kontaktar den anställde uppger denne att han sagt åt tiggaren att "jag får be dig gå härifrån, vi vill inte ha dig här" och menar att kundens version inte stämmer.
– Jag har inte sparkat eller rört henne. Sen var det en som kom och frågade mig varför jag gjorde så, och jag sa att vi inte ville ha henne utanför butiken.
Enligt den anställde är det vanligt att butikens kunder klagar på tiggarna utanför och att de anställda då går ut och ber dem flytta på sig. Han förnekar att han sagt att tiggeri är olagligt utan menar att han i stället sagt att "det säkert kommer bli olagligt".
Köpman: Våra kunder blir störda
När Dala-Demokraten kontaktar den anställdes chef, Peter Ekman, köpman på ICA supermarket Falan, säger han först att den anställde agerat på eget initiativ. När han senare konfronteras med den anställdes citat ändrar han sig dock och förklarar att det finns en rutin att be tiggarna att inte sitta utanför butiken.
– Vi ser det här som ett problem eftersom våra kunder blir störda. Känner sig påhoppade och upplever obehag. Det är inte så att vi är människofientliga, säger Ekman till Dala-Demokraten.