Kritik mot Ica – säljer "tjej- och killdryck"

- 25/06/2015, 17:29 -
1 av 4

Lisa Aggeborn

2 av 4

Lisa Aggeborn

Fruktnektar Boys.
3 av 4

Fruktnektar Boys.

Lisa Aggeborn

Fruktnektar Girls.
4 av 4

Fruktnektar Girls.

Lisa Aggeborn

Samma dricka säljs som en pojkprodukt respektive tjejprodukt.

När Emelie Aronsson Grentzelius var på Ica Maxi i Södertälje såg hon en skyltning som fick henne att reagera – Ica kategoriserar in samma dricka som "tjejdricka" respektive "killdricka".

– Anledningen till att jag reagerade på skyltningen var att jag jag blev så förvånad över att man faktiskt fortfarande stämplar varor som pojk- eller flickprodukter här i Sverige. Jag har bott utomlands under en tid fram tills nu och trodde att sådana uppenbara fel inte gjordes här längre, säger hon till Nyheter24.

Emelie lade upp bilden på sin instagram för och taggade Ica i hopp om att de skulle ändra skyltningen.

Bildkälla: Lisa Aggeborn

När Nyheter24 ringer till Ica säger Anna Hedström, som är pressansvarig, att det är leverantören av dryckerna som utformat skyltarna. Ica själva bara printar ut dem. Och enligt henne har de varit kontakt med leverantören för att ändra skyltarna för drycken.

– Det är olyckligt att det blivit så.

Hon vet inte när man begärde att ändra skyltarna eller när det kommer ske. Och hon har själv inte hört om några diskussioner kring dem.

Har Ica inget ansvar alls över skyltningen?

– Det är klart det finns ett ansvar över att saker inte märks på det viset. Men nu har vi gått tillbaka och ska ändra så att det inte ska stå så.