Ica om spritglassen: "Tillverkaren utnyttjar luckor i lagen"
I flera Ica-butiker runt om i Sverige säljs isglass med 5 procent alkohol. Nu svarar Ica på hur företaget ser på produkten.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Nyheter24 var först med att rapportera om den omdiskuterade spritglassen som säljs hos vissa Ica-handlare runt om i landet.
Glassen heter NICE och tillverkas av företaget N1CE som företräds bland annat av de svenska artisterna Sebastian Ingrosso och Axwell. Den säljs helt öppet trots att den innehåller fem procent alkohol, trots att den svenska monopollagstiftningen säger att produkter med en högre alkoholhalt än 3,5 procent måste säljas på Systembolaget.
Det är genom ett kryphål i lagen som glassen kommer undan inte som en dryck. När det gäller produkter som inte är just drycker är lagstiftningen betydligt mindre tydlig, vilket gör att glassen trots monopolet kan säljas i vanliga matbutiker. I dagsläget säljs glassen med 18-års åldersgräns.
Nu verkar dock Ica själva ta avstånd från glassen för första gången. Under Almedalen rapporterade tidningen Accent att Icas egen VD Per Strömberg säger sig vara helt emot glassen.
– Per Strömberg var hur tydlig som helst. Den produkten vill han inte ha, säger Johnny Mostacero, IOGT-NTO:s ordförande, till tidningen.
När Nyheter24 når Ica-gruppens pressanvarige Therese Lystedt berättar hon att glassen i sig inte finns i Icas centrala sortiment och att Ica själva inte uppmuntrar försäljningen av glassen.
– Ica uppmanar butikerna att inte sälja glassen och rekommenderar de Ica-butiker som ändå valt att ta in den att följa Svensk Dagligvaruhandels beslut om 18-års gräns vid försäljning av alkoglass.
Ica ser också glassen som en riskfaktor för barn och ungdomar. Therese Lystedt säger att företaget ser en risk för ökad alkoholkonsumtion genom glassen och liknande produkter.
– Ica anser att tillverkaren utnyttjar en lucka i livsmedelslagstiftningen. Ica ser också en risk att alkoglassens utformning har uppenbara likheter med traditionella isglassar och att det ger upphov till oro för förväxling vilket är förödande för barn och ungdomar.
Hon berättar också att Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag, där Ica ingår, fattat ett frivilligt beslut i juni om att glassen ska beläggas med 18-årsgräns. Svensk Dagligvaruhandel ska också ha en dialog med myndigheterna för att få glassen klassad som en dryck, och därmed också enbart säljas på Systembolaget.
Det har också skickats ett brev till hälsomonister Gabriel Wikström.
– Vi ber honom täppa igen luckan i lagstiftningen, säger Therese Lystedt.
Kommer Ica att dra tillbaka den här produkten?
– Produkten finns inte i Icas centrala sortiment. Det är endast ett fåtal Ica-butiker som valt att ta in glassen, och av de butiker som haft glassen en kort period har nu några valt att plocka bort den, säger Therese Lystedt.
Nyheter24 har tidigare gjort ett test på den nya öl-glassen från Carlsberg.