Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Föräldrar är rasande på McDonald's – på grund av nya leksakerna i Happy Meal

- 28/07/2016, 13:18 -
Leksakerna i McDonald's HappyMeal just nu möts av kritik från kunderna.
1 av 10

Leksakerna i McDonald's HappyMeal just nu möts av kritik från kunderna.

Privat / TT BILD

Leksakerna Gobsmax beskrivs med väldigt könsstereotypa karaktärsbeskrivningar.
2 av 10

Leksakerna Gobsmax beskrivs med väldigt könsstereotypa karaktärsbeskrivningar.

Privat

De som är kvinnligt kodade har betydligt mer negativt och förlöjligat laddade personbeskrivningar.
3 av 10

De som är kvinnligt kodade har betydligt mer negativt och förlöjligat laddade personbeskrivningar.

Privat

Anna Strömkvist, tvåbarnsmamma som äger butiken Bang i Göteborg, reagerade starkt på den normativa beskrivningen av leksakerna.
4 av 10

Anna Strömkvist, tvåbarnsmamma som äger butiken Bang i Göteborg, reagerade starkt på den normativa beskrivningen av leksakerna.

Privat

Anna Strömkvist kontaktade McDonald's Sverige via deras hemsida för att få en förklaring till hur de tänkte kring marknadsföringen.
5 av 10

Anna Strömkvist kontaktade McDonald's Sverige via deras hemsida för att få en förklaring till hur de tänkte kring marknadsföringen.

Facebook

Svaret från McDonald's var inte det Anna hade hoppats på. Ett ickesvar enligt henne.
6 av 10

Svaret från McDonald's var inte det Anna hade hoppats på. Ett ickesvar enligt henne.

Facebook

Även Micke Lindberg reagerade på formuleringarna och kontaktade McDonald's Sverige, men fick liknande svar.
7 av 10

Även Micke Lindberg reagerade på formuleringarna och kontaktade McDonald's Sverige, men fick liknande svar.

Facebook

HappyMeal-boxen från januari i år, där barnen uppmuntrades att göra ett personlighetstest baserat på de leksaker de hade valt.
8 av 10

HappyMeal-boxen från januari i år, där barnen uppmuntrades att göra ett personlighetstest baserat på de leksaker de hade valt.

Privat

Om barnet valde en My Little Pony-leksak såg personlighetstestet ut såhär.
9 av 10

Om barnet valde en My Little Pony-leksak såg personlighetstestet ut såhär.

Privat

Och om barnet valde en Transformersleksak såg personlighetstestet plötsligt markant annorlunda ut.
10 av 10

Och om barnet valde en Transformersleksak såg personlighetstestet plötsligt markant annorlunda ut.

Privat

Honorna beskrivs som "skrattar åt allt vid helt fel tillfällen", "hennes sångröst är inte den allra bästa" och "är allt för självsäker".

Just nu pågår en kampanj på McDonald's där de leksaker som erbjuds i HappyMeal är populära Gobsmax. En liten plastboll föreställande djur, som tillskrivs olika mänskliga egenskaper.

En del av djuren har typiska manliga attribut och spelar på att se tuffa och hårda ut. De beskrivs med egenskaper som "jättebra på att hitta gömställen", "hörs mest, är snabbast och festens höjdpunkt" och "är väldigt tävlingslysten".



Andra djur har utseenden av typiskt kvinnlig karaktär, såsom långa ögonfransar och pastellfärger. De i sin tur beskrivs såhär: "skrattar åt allt vid helt fel tillfällen", "hennes sångröst är inte den allra bästa" och "är allt för självsäker".


Någon som reagerade över personbeskrivningarna var Anna Strömkvist från Göteborg, som har två döttrar. Hon kontaktade McDonald's Sverige via deras Facebooksida för att få svar på hur de tänkte när de lanserade produkterna på det här viset.


Varpå hon ganska snart fick det här svaret från McDonald's Sverige.


– Det här är ju ett ickesvar, helt meningslöst. Det svarar inte på min fråga alls. Att det är djurkaraktärer är en dålig ursäkt. Flodhästar kan inte sjunga och hamstrar kan inte skratta. Det är bullshit, säger Anna när Nyheter24 kontaktar henne.

Hon menar att poängen är de kvinnliga karaktärerna har försetts med negativa egenskaper, medan de manliga egenskaperna lyfts fram som positiva.

En till som reagerade var Micke Lindberg från Kolsva, och hans fyra bonusbarn i åldrarna 8-14 som såg den märkliga marknadsföringen. Han skickade också in ett klagomål på Facebooksidan, men fick ett nästintill identiskt svar som Annas.


– Jag blev nästan mer upprörd över svaret från McDonald's, än den faktiska marknadsföringen. De verkar helt friskriva sig från ansvaret och bara klippa och klistra in sina kommentarer utan att ta till sig av kritiken. Det kändes helt inkompetent. Varför kan de inte hoppa över att skriva han och hon och låta betraktaren avgöra själv? säger Micke till Nyheter24.

Det här är tyvärr inte första gången McDonald's i Sverige har lanserat Happy Meal-leksaker med tydligt könsstereotyp marknadsföring. Så sent som i januari i år kunde barnen få leksaker i form av Transformers eller My Little Pony, vilket blev väldigt populärt.


Men beskrivningar som dessa möttes av en hel del kritik.


Du får alltså göra ett personlighetstest, som på alla sätt och vis anspelar på traditionella könsroller.


Nyheter24 kontaktar Marianne Ahlgren, pressansvarig på McDonald's i Sverige, för att få ett tydligare svar än det som gavs till Micke och Anna på Facebooksidan.

– Det är tråkigt att de känner att de fick ickesvar. Det här är välkända figurer som har olika karaktärer. I fantasin kan ju en flodhäst sjunga till exempel. Avsikten var att koppla egenskaper till djurens givna karaktärer. Men vi är tacksamma för all form av konstruktiv kritik vi kan få från våra kunder, säger Marianne Ahlgren.

Hon berättar att kampanjen är aktuell över hela Europa och att det kan röra sig om att något har gått snett i översättningen.

Kampanjen tidigare i år med My Little Pony och Transformers bemöttes ju också med kritik och var egentligen ännu värre. Är det verkligen lönt att klaga om ändå ingen förbättring sker?

– Det är viktigt att kritiken framförs och självklart är det lönt att framföra kritiken. Det låter som att det är samma sak i det fallet, men intentionen har inte varit att göra könsstereotyp kommunikation. Och särskilt i det senare fallet där det rör sig om djur så hade vi kunnat vara tydligare.

Här kan du läsa om männen som rånade en McDonald's-restaurang – där världens bästa specialstyrka åt lunch. Om du är rädd för spindlar bör du inte läsa den här artikeln, om Viktor och Linn som fick en stor spindel i sin hamburgare på en av kedjans svenska restauranger.

Borde McDonald's ta större ansvar i sin marknadsföring?