Familjen tvingades lämna varandra på flygplatsen: "Vi stod och grät"

- 06/08/2016, 20:46
Lisa och hennes familj blev splittrade på flygplatsen.
1 av 5

Lisa och hennes familj blev splittrade på flygplatsen.

Privat

De hade varit på semester i Spanien.
2 av 5

De hade varit på semester i Spanien.

Privat

Lisa.
3 av 5

Lisa.

Privat

Hennes dotter.
4 av 5

Hennes dotter.

Privat

Flygbolagets svar på Lisas inlägg när hon skrev vad som hänt.
5 av 5

Flygbolagets svar på Lisas inlägg när hon skrev vad som hänt.

Faksimil Facebook

När de kom fram till flygplatsen så fick de höra att alla tre inte skulle få plats på flygplanet.

Det var den 3 maj som familjen bokade sina biljetter hem från Spanien. Lisa, hennes pojkvän Michael och Lisas 4-åriga dotter checkade in online och när de kom till flygplatsen fick de höra att flygbolaget hade överbokat flighten.

– De sa att de bara hade plats för två av oss och att den tredje skulle få stå på väntelistan och se om någon av de andra resenärerna inte skulle komma, säger Lisa till Nyheter24.

De blev ombedda att gå till gaten och vänta och se om de alla tre skulle få flyga hem till Sverige.

– Vi tyckte det var jättekonstigt eftersom vi hade bokat i god tid. De berättade att två av oss var tvungna att åka med för de kunde inte boka om en hela familj. Vi skulle heller inte få någon ersättning. Vi väntade men alla resenärerna kom och jag och min dotter tvingades lämna honom där.

Väl på flygplanet märkte de att platserna var splittrande. Hennes dotter hade fått plats på rad ett och Lisa själv hade plats på rad 14.

– Jag bad en flygvärdinna hjälpa oss på en gång. De ropade ut i högtalaren medan vi båda stod och grät. Först var det ingen som reagerade men nästa gång när de ropade ut att en mamma och en liten flicka blivit separerade kom ett ungt par fram och kunde byta.

Men Lisas dotter var fortfarande väldigt ledsen och vill gå av flygplanet och hämta sin bonuspappa Michael.

– Hon var ledsen i princip hela resan och upprepade flera gånger att det var jobbigt. Hon förstod inte riktigt vad som hade hänt så för henne såg det ut som att vi lämnat honom.

När de landade i Sverige och blev hämtade så somnade dottern snabbt i bilen. Men hon vaknade flera gånger under natten och berättade att hon inte ville flyga igen och var uppskakad.

Ett dygn senare fick han flyga hem och Lisa och hennes dotter hämtade honom i Malmö.

Lisa skrev ett inlägg på flygbolagets Facebook-sida och förklarade vad som hänt. Till svar fick hon en ursäkt och de berättade att hon skulle fylla i en blankett som flygbolaget senare skulle analysera för att en person därefter skulle återkomma.


– Efter att jag skrev det är det flera som har hört av sig och varit med om liknande. Folk har även fått vänta flera veckor på sitt bagage. Kollar man på omdömena som flygbolaget fått så är det många som är missnöjda.

Lisas dotter mår bättre nu och verkar bli sig själv mer och mer igen.

– När han var borta så ville hon bli buren hela tiden. Nu när han är hemma är det bättre men hon vill se att vi är i närheten hela tiden. Hon är väl antagligen rädd att vi ska lämna henne. Jag hoppas flygbolaget hör av sig och att vi inte är någon av de som måste vänta flera veckor på svar.

Läs Lisas inlägg till flygbolaget här.


Har du varit med om liknande?