Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Treårige Leo skadade sin hand i hissen – nu rasar mamman mot Ikea

Treårige sonen Leo klämde handen riktigt ordentligt när Lendita Bytyqi, 33, skulle äta frukost på Ikea med familjen.

Familjen skulle i vanlig ordning äta helgfrukost på Ikea i Västerås, när olyckan plötsligt var framme.

Lendita och treårige Leo.

Såhär såg treårige Leos hand ut efter olyckan.

Såhär såg hissen ut, i vilken Leo fastnade med handen.

Från längre avstånd.

Lendita klagade i ett inlägg på Facebook, såhär svarade då Ikea.

Västerås-bon Lendita Bytyqi, 33, brukar åka till Ikea nästan varje helg för att äta frukost med sin familj, men efter en riktigt otäck upplevelse menar hon att hon aldrig kommer att sätta sin fot på varuhuset igen.

Det var 3 juni, runt klockan nio på morgonen, som familjen i vanlig ordning var på väg upp till varuhusets restaurang. Med på utflykten var hennes man, två döttrar, samt sonen Leo, tre år gammal.

När de klev in i hissen som leder upp till restaurangen var olyckan framme. Vanligtvis brukar familjen ha med sig barnvagnen till sin yngsta dotter, men så var inte fallet den här gången. Istället behövde Lendita lyfta upp sin dotter, varpå hon för en sekund tappade fokus från Leo, vars hand plötsligt klämdes fast i hissdörrarna.

– Då skrek han bara och vi fick panik allihopa. Jag skrek direkt på hjälp, men ingen kom, berättar Lendita för Nyheter24.

Hon förklarar att handen verkligen satt fast ordentligt, efter att glasdörrarna stängts igen på den.

– Min man försökte banka och skrika, och vi försökte få ut handen på alla sätt. Till slut fick jag stoppa in min egen hand. Jag brydde mig inte så länge jag räddade honom, fortsätter hon.

Efteråt kom en av varuhusets personal fram till familjen och frågade vad som hade hänt. Efter att familjen förklarat situationen erbjöd Ikea att de skulle bjuda på frukost, som plåster på såren. Men frukost var det absolut sista familjen kunde tänka på.

– Jag visste inte vad jag skulle göra. Vi var alla borta, det var det värsta jag varit med om, säger Lendita.

Leos klämda handSåhär såg Leos hand ut efter att den klämdes i hissdörrarna. Bildkälla: Privat.

Efter en lång stund kunde situationen lugna ned sig, och familjen samla sig. Men trots att Leo slutat gråta blev handen bara värre och värre och fick en svartblå färg. Tillslut behövde de åka till sjukhus.

– Läkaren sa att han klämt den ordentligt, och det var tur att inget var brutet, berättar Lendita.

Dagen efter ringde Ikea upp, för att höra så att allt var okej, varpå mamman förklarat situationen. Hon säger att varuhuset beklagat sig kring händelsen, men inte mycket mer än så. Hon upplever även att Ikea inte verkat vilja ta något ansvar kring hissen.

– Jag tycker inte att det där var bra någonstans från Ikea. De försöker skylla ifrån sig. Det är inte bra, konstaterar hon.

Då småbarnsmamman inte nöjt sig med responsen, valde hon att skriva ett inlägg på Ikeas Facebook-sida, i hopp om att företaget skulle ta ansvar. Hon menar att hissen kan vara en fara för andra, och att hon därför delat med sig av upplevelsen. Ikea har nu svarat på inlägget med följande kommentar:

Ikeas svar på FacebookBildkälla: Skärdump Facebook

Bland annat skriver de att: "Trots omständigheterna önskar vi dig en fortsatt bra dag och vill än en gång ursäkta för denna mycket obehagliga upplevelse.", samt att de ser allvarligt på händelsen och vill gå vidare med den. Men trots detta har Lendita ännu inte hört något från möbeljätten.

Såhär långt är mamman inte nöjd med bemötandet, och hon berättar även att hennes dotter, som bevittnade händelsen, haft mardrömmar efter olyckan och inte heller vågat åka hiss.

När Nyheter24 når Ikea Västerås varuhuschef Jonas Fjäll är han oroad över olyckan.

– Säkerheten för våra kunder och medarbetare är det absolut viktigaste för oss på Ikea. Vi beklagar att hon upplever att incidenten inte tagits på största allvar, säger han.

Men liksom Lendita berättat uppger han att hissen egentligen inte är Ikeas ansvar.

– Hissen sköts av bolaget som driver shoppingcentret. Vi har en tät kontakt med varandra utifrån drift och underhåll.

Detta till trots menar han att Ikea ser väldigt allvarligt på incidenten, och att de skrivit en rapport direkt efter olyckan. Fjäll uppger även att det inte ska vara något fel på hissen.

– Mig veterligen är det inget fel. Men det är allvarligt att det skett en olycka så då tittar vi naturligtvis på vad vi kan göra bättre.

Planerar ni att ge någon kompensation till de drabbade?

– Det är ingenting som vi har diskuterat i dagsläget, säger Jonas Fjäll.

Trots att Ikea uppger att de haft en löpande dialog med Lendita efter olyckan är hon missnöjd med hur varuhuset hanterat situationen.

– Jag har åkt dit varje helg med mina barn. Det bemötande jag fick var verkligen riktigt dåligt. Jag kommer inte gå dit någon mer gång. Inte ens mina barn vill åka dit, säger hon till Nyheter24.

Se även: Paulina fick hem sin Ikea-matta – men något stämde inte

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på omvärlden – både från Google Play och App Store.

Gillar du Ikea?

Mer:

Zara Larsson hyllar IKEA – här är bilden som gör succé