Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Hotellets reklam fälls för könsdiskriminering

- 24/11/2017, 15:25 -
En bar i bakgrunden och en ung kvinna iklädd underkläder poserande med en kanin.
1 av 3

Hotell Pigalle i Göteborg har fällts för sexistisk reklam.

Montage Hotell Pigalle/instagram

Instagramkontot Reklamera har laddat upp en bild föreställande en kvinna som håller i en kanin, på Instagram.
2 av 3

Reklamen uppmärksammades av Sveriges Kvinnolobby via deras Instagramkonto Reklamera

Hotell Pigalle/instagram

Ett mörkt rum på Hotell Pigalle i Göteborg.
3 av 3

Hotell Pigalle beskriver sig själva som lyxig boutique.

Hotell Pigalle

Bilden på en kvinna iklädd underkläder och bärandes på en kanin har väckt starka reaktioner. Nu har hotellet fällts hos Reklamombudsmannen.

Hotell Pigalle i Göteborg beskriver sig själva som förföriskt luxury boutique och Sveriges mest dekatenta hotell. En bild på hotellets hemsida har nu dragit åt sig särskilt mycket uppmärksamhet och arga reaktioner.

Nu fälls dem av Reklamombudsmannen för könsdiskriminerande reklam.

Det är Sveriges Kvinnolobby som har anmält hotellet för en bild där en ung kvinna iklädd enbart underkläder poserar med en kanin. 

Bild: Instagram

Bilden har förekommit i ett bildspel på hotellets hemsida, där de precis nedanför även skriver ”Färgerna och formerna andas det tidiga 1900-talets syndiga Paris, fast i Göteborg. Du kan förvänta dig lyx, men framförallt värme, personlighet och passion."

Sveriges Kvinnolobby menar att kvinnan sexualiseras, eftersom varken kvinnan eller kaninen har något med det som marknadsförs att göra. Redan i augusti uppmärksammade kvinnolobbyn reklamen genom deras Instagram, och uppmanade därigenom flera att anmäla till Reklamombudsmannen.

ESS Group, som står för annonsen, har en helt annan syn på saken. De menar att bilden har använts för att förstärka känslorna av värme, omtanke och mjukhet och håller inte med om att kvinnan sexualiseras. 

Bild: Hotell Pigalle

Detta eftersom kvinnan varken har fotats i en vinkel eller med ett avstånd som visar att sex är en faktor. 

"Kvinnan har förvisso ett nattlinne på sig då hon befinner sig i en säng i ett av annonsörens rum (en naturlig miljö i ett hotell) men det finns inte tillstymmelse till att visa kön, bröst eller andra kroppsdelar som vanligen tillskrivs sexuell laddning," har ESS Group sagt i deras yttrande.

Opinionsnämnden höll inte med. Eftersom kvinnan ser ut att vara klädd i stringtrosor och linne framställs hon genom både klädsel och pose som ett sexobjekt, vilket inte har koppling till hotell- och restaurangtjänster.

De anser även att kvinnan trycker kaninen mot bröstet som om det vore ett gosedjur, som på ett sätt ger ett sårbart och barnsligt intryck, skriver Reklamombudsmannen.

TV: Han höll upp sexistisk skylt – då gjorde Zara Larsson det här

Anser du att reklamen är könsdiskriminerande?