Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Här är 6 reklamer som var för sexistiska för Sverige 2018

- 01/01/2019, 10:18

Här är några av de reklamer som fällts av Reklamombudsmannen för könsdiskriminerande innehåll under 2018.

Reklamombudsmannen (RO) heter den organisation som antingen friar, avvisar eller fäller anmälda reklamer och reklamkampanjer med mera. Hittills har RO fällt 76 stycken reklamer under 2018. Nyheter24 har listat några av de fällda reklamerna under årets gång.

1. Bahnhof

Datum: 2018/08/15

Beslut: Reklamombudsmannens opinionsnämnd fann att inläggen var könsdiskriminerande.

Bahnhof publicerade två stycken annonser då letade efter personal till företaget. Inläggen annonserades ut av Bahnhof via deras Facebooksida respektive Instagram-konto.

Enligt Bahnhof AB så publicerades dessa inlägg för att visualisera jobbsökarförfarandet på ett humoristiskt sätt. De använde sig av en egen variant av det välkända internetmemet "Distracted boyfriend" för att visa att annonsören (Bahnhof) är en att­raktiv ar­betsplats som kan locka dig att lämna relationen med din nuvarande arbetsplats.

"Nämnden finner att kvinnan i rött, som står i fokus i bilden, genom mannens uppskattande reaktion framställs som ett sex­objekt", skriver RO.

"Nämnden finner vidare att framställningen av mannen - genom det sätt han, trots att han promenerar med sin flickvän, vänder sig om och tittar uppskattande på en annan kvinna -  förmedlar  en stereotyp bild av att män ser på kvinnor som att de är utbytbara på samma sätt som ett byte av arbetsplats, vilket är nedvärderande. Reklamen är därför även könsdiskriminerande mot män", skriver RO vidare.

Facebook-inlägg av Bahnhof
Bahnhofs Facebook-inlägg som fälldes. Bildkälla: Facebook

2. Lohilo

Datum: 2018/06/27

Beslut: Reklamombudsmannen finner att Instagram-inlägget är könsdiskriminerande. 

Lohilo publicerade en bild via sitt Instagramkonto som visar en kvinna klädd i en vit morgonrock, sittandes på en säng. Morgonrocken är öppen vid hennes bröst så att hennes urringning syns. I ena handen håller hon upp en glassförpackning av Lohilo.

Alvestaglass AB (annonsören) menar att de aldrig haft för avsikt att förolämpa någon eller att vara sexistisk. Bilden de publicerade är en repost från ett annat Instagram-konto. 

Tanken var att visa produkten på ett lättsamt och roligt sätt, annonsören tyckte även att kvinnan var ganska påklädd jämfört med vissa andra bilder på Instagram.

Alvestaglass AB meddelar  även att de i framtiden kommer att se till att vara mer medveten om bilder man repostar.

"Framställningen av kvinnan har ingen koppling till den marknadsförda produkten glass, vilket är nedvärderande. Inlägget är därför könsdiskriminerande", skriver RO.


Instagram-inlägg av Lohilo
Instagram-inlägget av Lohilo. Bildkälla: Instagram.

3. Cmiile

Datum: 2018/02/08

Beslut: Reklamombudsmannen finner att inlägget är könsdiskriminerande.

Den anmälda reklamen var ett sponsrat inlägg på Facebook av Cmiile. Inlägget var en bild på en kvinnas överkropp mellan hakan och nedre delen av brösten. I ena handen håller kvinnan en förpackning precis framför brösten och i andra handen håller hon i produkten, som i det här fallet var Cmiile tandblekning.

Cmiile ApS (annonsören) meddelar att de tog bort bilden väldigt snabbt då de trodde att vissa skulle ta illa vid. Bilden ska ha varit sänd till annonsören av en kund och företaget ursäktar röran.

"Reklamombudsmannen finner att kvinnan på bilden, genom sin klädsel och på det sätt bilden är beskuren, fram­ställs som ett sexobjekt", skriver RO och fortsätter:

"Framställningen av kvinnan saknar koppling till den marknadsförda produkten tand­blek­ning vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet. Inlägget är därför könsdiskriminerande"

Sponsrat inlägg på Facebook av Cmiile.
Det sponsrade inlägget Cmiile lade upp på Facebook. Bildkälla: Facebook

4. Dick Johnson

Företaget Dick Johnson fälldes tre gånger under 2018 på grund av tre olika inlägg publicerade på deras Instagram-konto. 

Ett av inläggen porträtterar en man på en strand som bärandes en kvinna över sin axel så att hon visar sin rumpa mot kameran. 

Enligt annonsören, Greasy Fingers Oy, är Instagram-kontot inte till för att marknadsföra och sälja produkter. De försöker med kontot, att förstärka brand image och skapa ett visuellt porträtt med lifestyle- och feeling bilder. De anser inte att deras Instagram är för att göra försäljning.

Reklam 1

Instagram-inlägg från Dick Johnson.
En av de tre reklamerna som fälldes. Bildkälla: Instagram.

Annonsören menar att de försökte skapa en positive image med bilden då mannen bär kvinnan på sin axel. De ville porträttera ett par som firar på stranden och har roligt. Känslan de ville skapa var av en man som tar hand om sin flickvän och älskar henne. 

De menar även att både mannen och kvinnan har badkläder på sig och att de ser bilden som att den visar ett lyckligt och hälsosamt förhållande. 

"Reklamombudsmannen finner att kvinnan genom sin klädsel, pose, det sätt mannen bär henne på samt att han lägger handen på hennes skinka framställs som ett sexobjekt", skriver RO och fortsätter:

"Framställningen har ingen koppling till de mark­nadsförda produkterna, skönhetsprodukter för män, vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet. Inlägget är där­för köns­diskriminerande". 

Reklam 2

Instagram-inlägg från Dick Johnson.
En av de tre reklamerna som fälldes. Bildkälla: Instagram.

Annonsören menar att bilden är till för att påminna hur roligt veckoslut paret hade tillsammans. Annonsören vill skapa en image om att man ska vara med människor man älskar för att vara lycklig. 

De meddelar även att de tycker att bilden porträtterar ett lyckligt och hälsosamt förhållande.

"Reklamombudsmannen finner att kvinnan, genom sin klädsel och pose, framställs som ett sexobjekt. Fram­ställningen har ingen koppling till de marknadsförda produkterna, skönhetsprodukter för män, vilket är kränkan­de för kvinnor i allmänhet. Inlägget är därför köns­diskriminerande", skriver RO.

Reklam 3

Instagram-inlägg från Dick Johnson.
En av de tre reklamerna som fälldes. Bildkälla: Instagram.

Annonsören meddelar att bilden är tagit av en av deras kunder som sedan skickade den till annonsören som sedermera publicerade den. 

Tanken med bilden var att visa att kvinnor lika väl kan använda produkterna och kläderna som annonsören säljer. Produkterna ska var unisex, även om det är mest män som köper dem.

"Reklamombudsmannen finner att kvinnan, genom sin klädsel och pose, framställs som ett sexobjekt. Fram­ställ­ningen har ingen koppling till de marknadsförda produkterna, skönhetsprodukter för män, vilket är kränkan­de för kvinnor i allmänhet. Inlägget är därför köns­diskriminerande", skriver RO.

5. Tancare

Tancares reklam var ett sponsrat inlägg som publicerades på Facebook av Tancare Sveriges Facebook-sida. På bilden så syns en lättklädd kvinna sittandes i en soffa. 

Bilden är beskuren vid kvinnans hals och precis under hennes höfter. I ena handen håller hon upp en förpackning och i den andra handen en liten brun tablett.

Tancare har avstått från att kommentera fällandet.

"Reklamombudsmannen finner att kvinnan på bilden, genom sin klädsel, framställs som ett sexobjekt. Framställ­ningen där mycket hud visas kan i och för sig sägas ha koppling till den marknadsförda produkten, kosttill­skott för pigmentering av huden. Reklamombudsmannen finner dock att vinkeln som bilden är tagen ur samt sättet bilden är beskuren på framställer kvinnan som ett sexobjekt på ett sätt som är kränkande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande", skriver RO.

Bilden som TANCARE publicerade.
Tancares omtalade reklam. Bildkälla: Facebook.

6. Freddystore

Freddystore publicerade ett inlägg på deras Facebooksida som anmäldes. Inlägget bestod av en kvinna iklädd gråa, tajta byxor. Hon står med ryggen mot kameran och är naken på överkroppen.

Annonsören (Freddy Store AB) menade att produkten de marknadsförde på inlägget har som syfte att ha en "upplyftande" effekt av rumpan. De menar även att deras produkter främst vänder sig till sport- och fitnessrelaterade personer.

Freddy Store AB anser inte att bilden är objektifierande, då de anser att det är just rumpan som är i fokus. De menar att detaljerna i produkten viktiga, och det är just vid området kring rumpan som dessa profileras bäst.

Anledningen till varför bilden var beskuren nedanför rumpan är att den då skulle ge en förstärkt bild av byxans viktigaste egenskaper. 

De poängterar att även om de inte håller med så tar de till sig av kritiken och har redan agerat på sätt som gör att denna typ av anmälningar ej ska inträffa igen.

"Opinionsnämnden finner att kvinnan – genom att hon är naken på överkroppen, genom posen där hennes bröst delvis syns, samt det sätt bilden är beskuren på – framställs som ett sexobjekt. Framställningen har i och för sig viss koppling till de marknadsförda byxorna då kvinnan är klädd i dem, men nämnden finner det inte motiverat att hon visas i den posen utan kläder på överkroppen. Facebookinlägget är därför könsdiskriminerande", skriver RO.

Freddystores bild
Den omtalade bilden. Bildkälla: Facebook.

Förra året var inget undantag det heller. Vi har listat de reklamer som fälldes under 2017. Här kan du läsa allt om det!

Gjorde RO rätt i att fälla dessa reklamer?