Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Klart: Ängöl vann etikettkriget mot Systembolaget – godkänns

- 18/06/2019, 17:27

Bryggeriet Ängöls återlansering av sitt midsommaröl på Systembolaget gick inte som tänkt. Systembolaget satte stopp med orsaken att bilden på öletiketten stred mot reglerna. Men Ängöl överklagade och under måndagen stod det klart – att de vann.

Det skulle bli andra året för Ängöls midsommaröl att lanseras på Systembolaget. Men det gick inte riktigt som planerat för det Kalmarbaserade bryggeriet.

Ölet det gäller är en säsongsvara, vilket innebär att Ängöl var tvungna att ansöka om nytt tillstånd för i år – trots att det såldes förra året.

ETIKETTEN PÅ FLASKAN

Orsaken till att lanseringen stoppades var etiketten på flaskan. Kan du se vad det är som ställer till det?

Illustration: Jenny Nyström
Bildkälla: Illustration: Jenny Nyström

Inte "måttfull nog"

Så vad var det som ställde till det för Ängöl? Jo, etikettens motiv ansågs inte vara "måttfullt nog", rapporterade SVT då.

Orsaken till att etiketten inte uppfyller "måttfullhetskravet" i år är att motivet skapar ett "förhärligande av midsommar" enligt Systembolaget. På vilket sätt? Jo, genom kombinationen av bild, text och namnet "Midsommaröl".

Motiveringen från Systembolaget var att de ansåg att Nyströms illustration  kunde leda till en "riskfylld situation". Detta med anledning av att båtar och de aktiviteter som illustreras inte borde förknippas med att dricka alkohol. 

Överklagade och vann

Detta var inget som Ängöl accepterade i första taget, utan överklagade beslutet till Alkoholsortimentsnämnden. 

Under måndagen stod det klart: Etiketten är inte olaglig. Ölen får säljas!

"Det förhållandet att det även finns roddbåtar och vatten i bild innebär inte att etiketten skildrar en sådan situation där det enligt allmän vedertagen uppfattning inte ska förekomma alkoholkonsumtion, t.ex. trafik", står det i beslutet enligt 24Kalmar.

Någon som inte är förvånad över beslutet är Ängöls vd Johan Håkansson.

– Jag är egentligen inte särskilt förvånad. Det var därför jag överklagade. Jag tyckte att de hade fel och nu fick jag det bevisat, säger Håkansson till 24Kalmar.

Dock är det redan försent för att lansera ölet, eftersom det ändå inte hinner komma ut till Systembolagets butiker lagom till midsommar. Och vad vore egentligen en midsommaröl efter midsommar?

Dock finns förhoppningen fortfarande om att ölen ska kunna säljas nästa år.

Tycker du Systembolaget hade rätt om bilden?