Fredag 6 Aug
Stockholm

Vittnets ljudinspelning från flygkraschen i Örebro: "Kan vara av värde"

Idag ska flygplanet som kraschade i Örebro bärgas.
Idag ska flygplanet som kraschade i Örebro bärgas. Foto: Jeppe Gustafsson/TT & Pexels.

Utredningen av flygplansolyckan i Örebro, där nio personer omkom, är i full gång. En ljudinspelning som lämnats in av ett vittne kan vara till hjälp för Haverikommissionen.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Nyheter24 har tidigare rapporterat om den flygolycka som skedde i Örebro på torsdagen och som har skakat Sverige. 

Det var ett mindre plan med åtta fallskärmshoppare, som alla tillhörde den lokala klubben, och en pilot. Samtliga ombord omkom i olyckan. 

Statens haverikommission och polisen arbetar hårt med att försöka ta reda på vad som förorsakade flygplanskraschen. Och en ljudinspelning som lämnats in av ett vittne kan vara till stor hjälp.

Därför kan ljudinspelningar ge svar

Man har bland annat hittat mobiltelefoner i planet, men dessa har ännu inte analyserats. På flygplatsen fanns heller inga kameror som kunde fånga olyckan. Däremot har man fått in en ljudinspelning från ett vittne som kan vara intressant för utredningen. 

– Sådant ljud kan vara av värde. Man kan på avancerad nivå filtrera bort allt så att det bara är motorn man hör. Ur det ljudet kan man sedan gå in och bestämma olika frekvenser och med ganska hög exakthet säga vad varvtalet på motorn är. Hör vi att någonting avviker så är det av intresse, säger Peter Swaffer, avdelningschef vid Statens haverikommission, till SVT

Planet var på service veckor innan kraschen 

Det kraschade planet tillhörde Kalle David Flyg AB och användes av Skånes fallskärmsklubb. Bengt Johansson, som är styrelseordförande och tidigare fallskärmshoppare, har berättar för Aftonbladet att planet hade varit på service tre veckor innan olyckan. Trots att det var 55 år gammalt fick det ingen anmärkning. 

– Att äga ett flygplan är inte som att äga en bil. Det görs enorma kontroller. Man gör service efter 50 och efter 100 timmar och underhåller hela tiden, säger Johansson till Aftonbladet

Johansson säger även att han har svårt att tänka sig att planet skulle ha varit för tungt lastat. 

Troliga händelseförloppet: Kraftig vänstersväng

Hittills har Haverikommissionen kunnat kartlägga ett troligt händelseförlopp för olyckan. Man tror att planet kort efter start, på cirka 100 meters höjd hamnat i svårigheter och då gjort en kraftig vänstersväng och därefter gått i marken. Man vet dock inte varför i nuläget. 

Man planerar att bärga planet till Haverikommissionens undersökningslokal i Strängnäs under söndagen, för vidare undersökning. 

Identifiering av kropparna klar

Teamet som har arbetat med att identifiera kropparna är nu klara med sitt arbete och anhöriga har informerats, uppger polisen i Örebro i ett pressmeddelande.

Personerna som omkom i flygkraschen var i olika åldrar och hemmastadda i flera kommuner i Sverige. Med på planet fanns: 

Två män i 50- respektive 25-årsåldern, från Örebro kommun

Två män i 30- respektive 35-årsåldern, från Stockholmsområdet

En kvinna och man i 30-årsåldern, från Karlsborgs kommun.

En man i 65-årsåldern, från Kristianstads kommun.

En man i 35-årsåldern, från Halmstads kommun.

En man i 35-årsåldern, från Söderköpings kommun.

Kommentera
Kopiera länk
Dela