Torsdag 2 Dec
Stockholm

Experten om Black Friday: 30 procent är fejkrea

Black Friday fejkrea
Pricerunners vd berättar om fejkreorna vid Black Friday. Foto: Janerik Henriksson/TT & Lars Pehrson/SvD/TT.

Årets Black Week är igång vilket betyder att många har börjat shoppa loss. Men det är lätt att bli lurad. Enligt Pricerunners vd är hela 30 procent av produkterna fejkrea.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Idag, den 22 november, drog årets Black Week igång. Hela veckan kommer olika företag alltså sänka priserna på sina produkter – och kunder kommer shoppa loss. 

Black Friday, Black Week och Cyber Monday är alla fenomen som härstammar från USA. Läs mer om historien bakom rean här.

Men det visar sig att det är enkelt att bli lurad under denna hektiska reavecka. Pricerunners vd Mikael Lindahl berättar för DI TV att så kallade "fejkreor" har ökat sedan förra året. 

Så skapar E-handlarna fejkpriser 

Lindahl förklarar för DI TV att dessa fejkpriser förekommer varje höst.

– Det innebär helt enkelt att E-handlarna höjer priserna under hösten, efter sommaren. De höjer 15 procent och då kan man utan problem sänka 15-20 procent så ser det där väldigt bra ut utan att man har gjort något, berättar han och fortsätter:  

– Nu ser vi det i ännu högre utsträckning faktiskt, än vad vi gjorde vid samma tid förra året. 

30 procent av priserna höjda 

Under Black Friday förra året i Sverige var 20 procent fejkrea, enligt Lindhal. 

I år är den siffran ännu högre, redan i början av veckan. På måndagen är hela 30 procent av priserna höjda enligt Lindahl. 

Lindahl avslutar med att Black Friday är ett bra tillfälle att köpa julklappar, så länge man försöker undvika att bli lurad. 

– Man får titta på prishistoriker, man får sätta sina price alerts och försöka ha koll på vad det brukar ligga på, säger han till DI TV och fortsätter: 

– Se till att inte ryckas med i köphetsen, utan ha din lista klar och köp grejerna du ändå hade köpt fast för ett billigare pris. 

Bildkälla: Pontus Lundahl/TT.
Kommentera
Kopiera länk
Dela