Ica har cirka omkring 1 300 butiker runt om i Sverige. Just nu håller alla dessa butiker på att genomgå en stor förändring. De ska nämligen byta ut sitt butikssystem. Det nya systemet som införts kommer göra det lättare för alla butiksanställda och mer enhetligt mellan butikerna. Samtliga butiker har haft det gamla systemet i över 20 års tid.
– Det är en stor förändring vi gör, det krävs arbete och tålamod för att nå i hamn, säger Johan Geijer, chef för detaljhandelslösningar på Ica, till Dagligvarunytt.
Nya sytemet ska göra de lättare för de anställda
Det nya systemet är pris- och artikelsystemet "Min butik" och hittills har ungefär häften av butikerna hunnit byta. Systemet Min butik kommer erbjuda mer smarta funktioner och göra det lättare att styra sina affärer och anpassa sina kunderbjudande.
Min butik är en appbaserade portalen som innebär att alla butiker kommer ha en gemensam artikelstruktur. Tidigare har de olika Ica-butikerna haft olika lokala servrar med separata artikelregister. Nu kommer det bli mer enhetligt och flera butiker kommer slippa hantera priser manuellt.

Ica-handlaren om förändringen: "Effektivare"
Det gamla systemet Ica-butikerna hade kallades "Store Office" och var datorbaserad. Men den typen av teknik underhålls av leverantören, vilket gjorde ett byte av sytem ytterst nödvändigt.
– Det här är mer anpassat för driften samtidigt som man har kontoret i handen. Nu kan vi jobba mycket effektivare i butiken med paddor och mobiler. Dessutom behöver man inte logga in i olika system. Allting ligger i samma system, som till exempel pris och beställningar. Jag hoppas att det här ska spara mycket tid för oss i framtiden, säger handlaren Christian Palmén, på Ica Supermarket Matmor där man nyligen bytt till det nya systemet, till Dagligvarunytt.
Hittills har bytet gått smidigt och ingen butik har stött på några större bekymmer.

Så påverkas kunderna av Icas förändring
För kunderna kommer det inte märkas att ens butik har bytt system. Det finns inte heller någon risk att det skulle hända något mitt i julhandeln, då man har en restriktiv frysperiod då och inte kör ut några nya uddateringar.
Det kan dock hända att det dyker upp något mindre små fel här och där, men det ska vara lätt åtgärdat och kommer i övrigt flyta på som vanligt när man handlar.
– Det kan bli utmaningar med någon enskild artikel som inte går att scanna under en kortare tid men utöver det flyter allt på obemärkt, säger säger Johan Geijer till Dagligvarunytt.




