Nu har EU sjösatt sitt fjärde körkortsdirektiv, som bland annat innebär att EU-länderna ska få en gemensam digital körkortsmodell. Det kommer även en ny behörighet, nämligen B1‑behörighet, för ”fartsänkta bilar” med mycket låg maxhastighet. Denna behörighet skulle även kunna ges till 15-åringar.
Det fjärde körkortsdirektivet innebär även uppdaterade regler för utbildning, körprov och medicinska kontroller. Anledningen till att man sjösatt direktivet är för att man hoppas kunna modernisera körkortsreglerna med tanke på ny teknik, förändrade mobilitetsmönster och behovet av ökad trafiksäkerhet i hela Europa.
Ditt B-körkort kan bli mer värt – men nya kravet
I samband med att direktivet sjösattes har Sveriges motorcyklister lagt fram ett förslag. De vill nämligen att alla från 24 års ålder som har B-körkort och kört prickfritt sina två första år ska få köra motorcykel också. Förslaget är redan klubbat och infört i flera andra EU-länder, däribland Italien, Frankrike och Luxemburg.
"Beräkningar visar att om endast var tionde bilresa ersätts med en tvåhjuling skulle kötiderna minska med 40 procent", skriver Roger Berzell, från Sverige motorcyklister, i en debattartikel i Hallandsposten.
Trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg har tagit del av Sverige motorcyklisters förslag, men håller inte med om hans argumentet.
– Jag har också sett det argumentet, men det beror på att motorcyklisterna kör i zick zack, egentligen tar de lika mycket plats som vanliga bilar, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg till Carup.

Skulle bli mindre utsläpp om fler valde motorcykel
En fördel med förslaget menar Jedbäck Hindenburg dock är utsläppen skulle minska.
– Jag förstår tanken att det är bättre för miljön. Som sagt skulle det innebär mindre utsläpp. Det här har diskuterats länge, inte minst med det fjärde körkortsdirektivet. Sedan finns det en rad saker som inte är lika positiva, säger hon till tidningen.
Jedbäck Hindenburg anser att det skulle behövas någon typ av utbildning innan man får sätta sig på en motorcykel, även om man har B-körtkort. Ett krav som Sveriges motorcyklister håller med om.
– Jag är kritisk till att man kan sätta sig direkt på en motorcykel. Det är ett helt annat fordon med bara två hjul. Det krävs balans och erfarenhet. Däremot är jag öppen för att man gör någon form av utbildning eller kunskapsprov först, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg till Carup.





