Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Hanna Fridén: "Spelbranschen kräver inte SOPA, PIPA eller ACTA"

1 av 1

Nyheter | 09/04/2012 10:34

KRÖNIKA. Hanna Fridén vill att spelindustrins förmåga att förändra sig ska bli förebild för musik- och nöjesindustrin.

Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Jag tycker om att göra screencasts. Vad det är? Det innebär att du spelar in vad som händer på din dator. När folk gör olika guider för mjukvaruprogram gör man en screencast - eller för all del när man spelar in något roligt man gör i ett spel.

I går skulle jag göra en screencast från när jag spelar Minecraft, ett svenskutvecklat sandlådespel. Du bygger, slåss och sköter om en bondgård – du gör lite vad du vill. Om du vill leka Farmville kan du göra det, vill du leka zombiespel kan du det och vill du bygga en gigantisk modell i guld av en katt kan du göra det. Om du sedan vill spränga katten i luften och bränna upp hela din värld – Varsågod. Det är flexibelt, kul och kan passa i stort vem som helst och många spelar in vad de gör i spelet för att visa upp sina kreationer och kreativitet.

Detta är såklart väldigt uppskattat av utvecklarna av Minecraft. De är indieutvecklare och har alltså ingen stor marknadsföringsbudget i ryggen. Men tack vare att folk gillar att visa upp vad de gör så har de fått otroliga mängder gratispublicitet och lyckats över förväntan. Sök på Minecraft på Youtube och du kommer att förstå och förmodligen vilja köpa spelet.

Ibland spelar jag in för att mina läsare gillar att följa med när jag spelar. Tidigare har jag gjort det från min stationära dator men igår märkte jag att jag inte kan spela in ljudet från mitt spel från min laptop. Varför då? Undrade jag. Detta ska vara enkelt. Efter många om och men så finner jag skälet till varför.

Min laptop är en Lenovo Thinkpad, och precis som många andra företag som säljer bärbara datorer, till exempel Dell, har de avtal med RIAA (Recording Industry Association of America) att  ha en hårdvarublockering på laptopsen så att folk som köper datorerna inte ska kunna spela in ljud, för att förhindra att folk på det viset ska kopiera musik och DVD-skivor.

Jag tappade hakan. För det första, vad tjänar företag som Dell på detta? För det andra, vad tjänar RIAA på det? Ingenting. Om jag rippar en DVD-skiva så sitter inte jag och spelar in 100 minuter realtid, jag gör en vanlig rip och det har inget med detta att göra. Det låter extremt omdständigt, opraktiskt och som att det blir riktigt kass kvalitet om spelar in från datorns ljud och skärm när jag bara kan göra en kopia av filen istället, vilket tar 1 minut i stället för 100.

Jag är så arg på den amerikanska nöjes- och musikindustrin. När spelbranschen hamnade i stor ekonomisk kris på grund av piratkopiering lyckades de vända sin situation och ta sig ut som segrare. Spelbranschen var mycket hårdare drabbad än nöjesindustrin någonsin varit, för spelbranschen tjänar pengar på att du köper ett spel. De tjänar ingenting på reklam, TV-sändningar eller ytterligare produkter kring spelet. De tjänar på din köpta kopia vilket innebar en stor katastrof för dem när piratkopieringen blev utbredd. Men de lärde sig att använda internet till sin fördel, de pushade aldrig på lagstiftningar som SOPA, PIPA, DMCA eller ACTA. De införde inga avtal med hårdvaruleverantörer där man införde spärrar för konsumenten. De anpassade sig och kom ur sin katatstrof med briljans. I dag växer och knakar spelindustrin något otroligt.

Den drivs framåt tack vare internet. De kom på hur man skulle hantera det till skillnad från nöjesindustrin som bara uttövar maktmissbruk, tvingar andra företag att gå deras ärenden och instiftar lagar som inskränker privatpersonens rättigheter.

Sedan efterfrågar jag ett riktigt industrikrig. Dell, Lenovo och spelföretag kan knappast uppskatta nöjesindustrins maktmissbruk över konsumenter och andra företag. Det är inte bra för en hårdvaruleverantör att kicka deras kunder i stjärten och det är inte bra för spelföretag att spelare begränsas. Om privatpersonens röst inte spelar roll i nöjesindustrins hjärta, kan då andra företag inte gå ihop och slåss, kapital mot kapital, för att utrota nöjesindustins ständigt pågående maktmissbruk? Jag önskar verkligen att detta händer. Det finns stora mängder organisationer som arbetar för att bevara nöjesindustrins intänkter - kanske är det dags att andra företag, som förlorar på tilltagen, går ihop och slåss med samma ekonomiska argument?