Seher Yilmaz.
Seher Yilmaz.

Fegt och feltänkt av DN att inte ta ställning för ”hen”

Seher Yilmaz skriver om konsumenternas förväntningarna på att företag ska ta ställning i samhällsfrågor. De företag som inte vågar ta ställning, kommer att förlora, menar hon.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev
Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Seher Yilmaz

Seher tar nu steget över från att blogga på Nyheter24 till att skriva krönikor. Hon har bland annat varit arbetande ordförande för Sveriges elevråds centralorganisation - SECO och förbundsstyrelseledamot i Grön Ungdom. 

Från januari 2010 till slutet av 2011 var Seher ordförande för LSU - Sveriges ungdomsorganisationer, samarbetsorganisationen för ett 80-tal nationella ungdomsorganisationer i Sverige. I dag är hon är ansvarig för Public Affairs på fackförbundet Unionen. 

DN har beslutat att de inte ska använda ordet hen för att de inte vill skapa uppfattningen om att DN tar ett queerpolitiskt ställningstagande. Dessutom anser de sig inte ha en roll i att driva frågan om ett könsneutralt pronomen. Förutom att jag tycker att det är fegt av DN att inte vilja ta ställning, tycker jag också att det är feltänkt att fatta ett sådant beslut med argumentet att inte vilja ta ställning. För jag tycker att de och andra företag ska våga ta ställning i frågor som spelar roll i samhället.

När Ben & Jerry’s väljer att ta ställning i Occupy Wall Street-rörelsen gör de helt rätt. När Dove tar ställning för vanliga kroppar och använder dem i sin marknadsföring, ökar deras försäljning med 600 procent. Jag är inte ensam om att allt oftare förvänta mig att företag ska stå för något som känns äkta, något som är relaterat till deras verksamhet och där de kan göra skillnad på riktigt. Med dessa förväntningar ökar också pressen på företagen. Det företag som inte tar ställning, kommer att förlora i det långa loppet.

Konsumentmakt går åt båda håll. Man kan bojkotta ett företag för att de tar ett beslut, men man kan också välja att aktivt stödja ett företag för att man tycker att de tar ställning åt rätt håll. Jag kan bara gratulera SvD, Aftonbladet och andra medier som inte fattat samma beslut som DN, för de har precis vunnit över människor som är redo att ta ställning för en utveckling de faktiskt vill se i samhället. För DN är nog situationen annan och man har ingen annan än sig själv att skylla. 

/
/
Hen
stats