Hanna Fridén.
Hanna Fridén.

"Det är inget fel på Arbetsförmedlingen"

Hanna Fridén om Socialdemokraternas förslag att satsa pengar på privata Arbetsförmedlingar och varför förslaget faktiskt är en bra idé.


Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Hanna Fridén

Hanna Fridén är föreläsare och frilansskribent. 

Följ henne på Twitter.

Jag är väldigt positivt inställd, och även överraskad, över Socialdemokraternas förslag att satsa på privata arbetsförmedlingar såväl som på Arbetsförmedlingen. Överraskande för att det inte känns så typiskt S, och positivt för att jag tror att det kan vara en god satsning.

Det är inget fel på Arbetsförmedlingen i dag. Den är tydlig, lättnavigerad och ordentlig. Till skillnad från många siter med jobbannonser så finns det krav om kvalitet, vilket innebär att jobbkategorierna inte är fullproppade med oseriösa jobbannonser i stil med statistarbete där du får gratis lunch under de tre anställningsdagarna och liknande. Jag tror säkert att det finns undantag men i regel är kvalitén betydligt mycket högre än dagens privata arbetsförmedlingar.

Men trots det så lider Arbetsförmedlingen klart av problem. Mycket handlar om anseende, hur folk känner inför Arbetsförmedlingen och hur människor resonerar kring den. Folk besöker inte Arbetsförmedlingen för att de ser det som en möjlighet, utan snarare ser man det som en sista utväg. Något skämmigt och desperat. Laddat med ångest och oro för en jobbig process.

Det är inte något alla lider av. En del har en fullkomligt oproblematisk inställning till Arbetsförmedlingen men många av dagens unga ser det som en desperat sista utväg. Jag vet inte hur ofta man träffar ungdomar eller de mailar och de undrar hur man söker jobb. Jag brukar svara att de ska gå in på Arbetsförmedlingen, då det faktiskt finns jobb där, och nästan alltid brukar folk svara: "Men där finns det väl bara skit/ingenting/oj, det har jag inte ens tänkt på att man kan göra."

Det här vet företag också om, och därför så drar sig många företag från att använda sig av Arbetsförmedlingen. Man väljer i stället att gå via bekantskaper eller annonsera ut tjänsterna på sina egna siter i sina egna nätverk. Man vet att Arbetsförmedlingen inte har ett positivt intryck, och att folk inte kommer vända sig dit förens de känner en viss desperation, vilket givetvis inte gör det till en attraktiv plats att annonsera på.

Så varför tycker jag att förslaget om att satsa mer på privata arbetsförmedlingar är bra då, borde man då inte i stället kanske arbeta med Arbetsförmedlingens image? Det tycker jag också att man kan göra, och försöka arbeta in en mer positiv image där Arbetsförmedlingens namn talar om möjligheter i stället för desperation. Det positiva med att även satsa på privata arbetsförmedlingar är att man då kan få en mångfald i vilket sätt man arbetar med målgrupper. På Arbetsförmedlingens site kan du skriva en text som beskriver tjänsten och företaget, samt även beskriver vad de söker. Men den är väldigt likformad och det saknas möjligheter att utforma annonserna på ett vis som tilltalar olika företag och olika jobbsökare. Jag tycker att det enkla har en plats och bör stanna kvar, men att uppmuntrar andra sätt att hjälpa människor att söka jobb också är en fantastisk sak, och något som skulle vara svårt så länge vi bara har en stor aktör.

Sveriges ekonomi är bra jämförelsevis i världen just nu men vi har problem med arbetslöshet och vi har många som känner sig väldigt hopplösa efter ändlöst jobbsök utan resultat. Självförtroendet slås ner gång på gång och tillslut pallar folk inte riktigt. Alla typer av satsningar som kan hjälpa folk med detta tycker jag är extremt positiva och när jag läste om förslaget blev jag otroligt lycklig och började genast tänka på alla möjliga sätt man skulle kunna jobba på om det fanns mer stöd och resurser att göra detta.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!