Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

"Jag behöver inte Disneyböcker eller herrunderkläder i XXL"

Hanna Fridén.
1 av 1

Hanna Fridén.

Krönika. Hanna Fridén | 27/09/2012 13:37

Hanna Fridén om kampen mot bluffakturorna.

Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Den senaste tiden har jag fått kämpa mot företag i en mycket tråkig fråga. Jag har fått hem saker och fakturor på saker jag aldrig har beställt. Det rör sig om Disneybarnböcker från företaget Goboken, det rör sig om herrunderkläder i storlek XXL från företaget Tono och det rör sig om naturmediciner.

Jag vet inte om det är någon som beställt sakerna i mitt namn eller om det är en mellanhandssäljare som agerat oseriöst och placerat fejkordrar för att öka sina kvoter. Jag har ingen aning. När jag ringde företaget Goboken exempelvis och jag följde Konsumentverkets anvisningar, det vill säga att jag skulle be dem visa upp för mig hur beställningen gjorts så möttes jag bara av svaret att de inte kunde göra det. Jag frågade om det gjorts på internet eller via telefon men jag fick inga svar. Jag vet inte om de inte kunde, eller bara inte ville. Men svar fick jag i alla fall inte oavsett hur mycket jag insisterade.

Jag blev i alla fall betalningskyldig för detta på grund av att produkterna skickats till mig och jag hämtat ut dem. Eftersom jag är en offentlig person så är det många som skickar saker till mig. Det mesta hämtar inte jag ut, men när jag väntar på något som jag beställt eller behöver för ett jobb så går jag till posten och hämtar ut det som ligger. När paketen innehåller saker jag inte vet vad det är så ger jag oftast bort saker. Jag behöver inte Disneybarnböcker, naturmediciner eller herrunderkläder i storlek XXL – Men det är det barnfamiljer med lite pengar som gör, härbärgen som gör och... Ja, naturmedicinerna åker väl ärligt talat i sopkorgen dock.

Jag är arg på företaget Goboken för att de vägrade berätta för mig hur den här fejkbeställningen gjorts, trots att de ska kunna visa upp det för mig i en sån här situation enligt Konsumentverket. Jag följde alla råd, spelade in telefonsamtalet, men icke. Ingen hjälp där. Jag är arg på företaget Tono för att de inte ens har en svensk kontaktadress. Jag är arg på företaget som levererar naturmedicinerna för att jag inte lyckats få tag på dem heller. De fortsätter skicka saker, tydligen, vilket gör mig väldigt upprörd.

När jag talat om den här situationen så har jag blivit kontaktad av många som råkat ut för samma sak. I vissa fall rör det samma företag som jag nu fått kämpa mot. En del personer har råkat ut för mycket värre saker, som en bekantskap som fick extrema mängder porr skickat hem till sig för en kostnad av 20 000 kronor – en kostnad han fick stå för själv. En annan person berättade hur någon gått igenom en hel postordersite och lagt beställningar i deras namn på i princip varje grej de kunde finna. Hon blev betalningsskyldig för ungefär hälften och det uppgick till en summa på 30 000 kronor. Man behöver inte vara fattig för att det här ska vara ekonomiskt katastrofalt, men kvinnan var det. Hon var ung och hade ingen inkomst, så ni kan nog komma fram till själva hur den historian slutade.

En del hade också råkat ut för att företag skickat dem till inkasso trots att varan aldrig hämtats ut. Vanligt förekommande var företaget CDON som är en av Sveriges största beställningssiter. Det är en site jag använt själv mycket och varit mycket nöjd med, så jag blev lite skeptisk. Jag bestämde mig för att testa det själv. Jag la en beställning på en vara, jag hämtade inte ut den, och genast så fick jag mycket riktigt ett krav från deras inkassofirma utan att produkten ens hämtats ut. Helt emot Konsumentverkets regler som tydligt säger att varan måste hämtas ut för att det ska behandlas som ett giltigt kontrakt. Jag ska givetvis betala den fakturan, eftersom jag har lagt den, men jag ville se om påståendet stämde först. Att den typen av sak förekommer på en av Sveriges största beställningssiter är inte acceptabelt.

Jag är också arg på hur det här regelverket ser ut. Vilket företag som helst kan skicka saker till vem som helst och göra individen betalningsskyldig. Det enda som krävs är att personen råkat hämta ut det. Det enda som krävs för att någon ska kunna göra beställningar i ditt namn är ditt personnummer. När jag talade med polisen om det hela så berättade de även att det här ibland görs även om bara en hemadress finns, och att privatpersonen tyvärr oftast drabbas.

Det är märkligt att det är så enkelt. Speciellt med tanke på hur simpelt det är att göra beställningarna på någon annan med internet i dag. Det krävs bara några knapptryck. När jag ska betala en faktura online på 80 kronor så krävs det att jag använder min bankdosa. Andra ärenden kräver E-legitimation. Men vem som helst kan helt anonymt gå in och beställa saker i någon annans namn för flera tusen kronor utan att någon form av legitimation krävs. Om någon stjäl ditt kreditkort och gör beställningar så kan du räddas från det i och med bankförsäkringar och att banken spärrar kortet när något jäkligt knasigt sker. Men om någon inte har tillgång till ditt kreditkort så är det lustigt nog enklare att skinna en individ på pengar. Är inte det lite konstigt?

Vi har inget regelverk i den här typen av beställningar som matchar hur utveckligen ser ut. Om något är enkelt att missbruka – då gör folk det. Tyvärr. Det bör krävas legitimering av något slag när folk beställer produkter online. Jag föreslår att det är något som ändras på då alla med internet i dag av myndig ålder som får lägga beställningar enkelt kan skaffa sig en E-legitimation. Jag tycker också att företag som CDON måste skärpa sig och lära sig följa Konsumentverkets regler vad gäller hur ett giltig kontrakt ser ut.
Det kommer vara en jobbig period för mig ekonomiskt nu, men jag kommer klara det. Sån tur har verkligen inte alla och blir betalningskyldiga för stora belopp som sedan växer längst eftersom att ränta läggs på och ärendet skickas vidare till inkasso och Kronofogden. 

Vid det fall att det går till Kronofogden måste den drabbade parten gå vidare i tingsrätten. Om de förlorar ärendet för att de exempelvis hämtat ut något i tron att det var reklam eller liknande så blir de betalningsskyldiga för hela kalaset plus rättegångskostnaderna. Så enkelt ska det inte kunna vara att skinna privatpersoner på pengar.