- Foto: Nyheter24

Medias låga nivå är nästan komisk

Hen, Tintin och pepparkaksdiskussionen. 2012 bjöd på många absurda diskussioner men frågan är vad media erbjuder oss för att få människor att fastna i ekorrhjulet 2013?


Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Milad Mohammadi

23-årige Milad är även känd som sitt alter ego CASHMONEYMILAD

Juristexamen samt Politices kandidatexamen i nationalekonomi och statsvetenskap. 

Kämpat med Soppkök Stockholm  sedan start.

Arbetar på Fryshuset där han Ínspirerar ungdomar, personal, kommuner och företag.

Följ hans blogg här.

2012 var ett årav många där jag inte följde nyheterna, läste tidningarna ellerföljde trendiga ämnen. Många är benägna att påminna mig hur jag”missar ut” och ”håller mig inte uppdaterad”. Flest påpekashur ”det är nyttigt och allmänbildande” att följa medier.Uppenbarligen är trendbevakning, subjektiva nyhetsrapporteringar ochytlig kontakt med omvärlden genom papperstidningar det enda sättetatt lära sig enligt folk.

När man håller sig undan från deflesta av medier håller man sig undan från väldigt mycket negativtinslag. Allt från hemska nyheter, hur saker och ting går fel i densvenska politiken, vinklade artiklar som hoppar på enskildapersoner, felprioriterade ämnen som är trendiga mer än faktisktviktiga och så vidare. Media har sedan urminnes tid varit en starkdemokratisk beståndsdel som handlar i stort sett om att förmedlaoch upplysa befolkningen. I dag känns det många gånger som att manvill att befolkningen ska fastna för ett specifikt ämne, specifikperson eller företeelser som är aktuell, som man vet att människorfastnar för. Därför har traditionell media för mig blivit som engammal teveserie som går på repris om och om igen. Det är samma typav berättelser som skildras, bara med ett annat namn, annan tidpunktoch plats.

När en person håller sig borta frånett område som till exempel television eller media, och sedanbestämmer sig för att smaka på det igen, händer det något. Manchockeras av den enorma absurditeten i vad som visas eller skrivs,och hur det presenteras. Man har varit borta så länge så att alltblir så komiskt på grund av den låga nivån av seriositet ellerhur man prioriterar vissa ämnen över andra.

Jag tror att de flesta människor somföljer medier blir insnöade i traditionella mantran. De blirpålästa och duktiga i ämnet. Kanske kan de hoppa in i debatten ochagera inom ramarna. Däremot är det väldigt få insnöade som harmöjlighet att kritisera själva debatten. Alltså diskursen. Alltsåmeta-nivå.

För att media ska bli bättre ochdiskussioner förs i rätt riktning måste det alltid komma in enperson utifrån såsom en expert, en forskare, en person med väldigtmycket erfarenhet i förevarande diskussioner eller en helt vanligutomstående som kan se absurditeten i allt som skrivs. Konkretaexempel är diskussionerna om hen, Tintin och pepparkaksdiskussionen.Det krävdes faktiskt att människor utifrån hoppade in för attpåpeka absurditeten, oseriösiteten eller felvinklingen av dessaämnen.

Frågan är vad 2013-media erbjuder ossför att få människor att fastna i ekorrhjulet.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!