Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

"Man kan bli miljonär på att vara en idiot"

- 24/06/2014, 15:13
Messiah Hallberg.

Messiah Hallberg.

Nyheter24

"Folk har säkerligen varit idioter i alla tider, förr var det bara lite svårare att bli miljonär på det", skriver Nyheter24:s krönikör Messiah Hallberg.

Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

En gång i tiden strävade man efter att vara älskvärd eller kanske beläst. I dag strävar vi efter att bli virala. Att vara viral innebär att du får spridning på Internet. Att folk klickar, länkar vidare och sprider  dina alster så att de når miljoner. Vad som blir viralt är omöjligt att säga, det är verkligen en fråga om den ordspråksartade nålen i höstacken, eller om man vill ha en liknelse till: att kasta ut snöbollar i öknen och se vilken som tar längst tid att smälta. 

Men det är big business nu, det virala. En av årets sommarpratare PewDiePie (om det nu är hans riktiga namn) har tjänat miljoner på sin affärsidé: att filma sig själv när han spelar dataspel. Alla slåss om att få tag i nästa stora klicksuccé. 

På den tiden när jag jobbade inom kvällspressen, slog ett tv-klipp när Laila Bagges rumpa tittade fram under ”Let’s Dance”, alla rekord. En server brakade till och med ihop. Man hade funnit guld i Laila Bagges rumpa. Och redaktionen slet sitt hår för att lyckas återupprepa succékombinationen av Laila Bagge och rumpa, men än i dag, fem år senare har man inte lyckats. 

Man önskade att det fanns en röd tråd bland vad som blir viralt; att det var kvalitén som avgjorde, eller kanske humorn, eller värmen, eller bara smaklösheten. Men icke. Det virala är att fånga anden i flaskan. Förgängligt. Ingen vet vad som kommer ta fart. Vilken som blir dagens mest tänkvärda text, texten som folk skickar vidare med kommentaren: ”Tänkvärt!”. 

Alla försöker, SVT dunkade fram den nyaste bloggstjärnan Clara Henry som humorstjärnskott i årets största program. Det var knäpptyst när hon vitsade men SVT var bombsäkra, hon har ju tolv miljoner klick på Youtube. Det måste vara bra någonstans. 

Det bästa tv-reportage jag gjort var om skolskjutningen i finska Kauhajoki. Jag gick i mördarens spår i en lamslagen finsk stad. Det klickades sådär. En vecka senare gjorde jag ett inslag om en ödla som dansade boogie – folk kunde inte få nog av den där dansande ödlan, så succén var ett faktum. 

Poängen här är att klickstatistiken verkligen har synliggjort folks banalitet. Men inget nytt under solen. Folk har säkerligen varit idioter i alla tider, förr var det bara lite svårare att bli miljonär på det.

Dela-knappen hittar du högst upp i artikeln.

Messiah Hallberg