Dolda bonusen: De kör ny elbil till halva priset
Miljöbonus på elbilar är ett minne blott, i alla fall för de flesta. Det finns emellertid de som fortfarande kan köra en elbil till halva priset.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
I slutet av 2022 slopades bonusen på bilar, som var tänkt att få fler att välja en elbil eller en laddhybrid.
Sedan dess har försäljningen av elbilar, av flera anledningar, fått sig en rejäl törn, och många bilägare i Sverige säger att priserna på elbilar är ett hinder mot att köpa en sådan.
Det finns dock några som fortfarande får en kraftig bonus, och kan köra en ny elbil till halva priset. Det rapporterar Carup, som har pratat med experten Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M Sverige.
Ny elbil för halva priset
Anledningen till att det för vissa fortfarande är väldigt fördelaktigt att köra elbil är att skattesubventionerna till företag fortfarande finns kvar, samtidigt som det inte längre finns någon bonus för privatpersoner.
Detta innebär att den som har en tjänstebil kan köra en elbil för halva kostnaden jämfört med den som skaffar en motsvarande bil privat.

– Företaget får köpa eller leasa bilar, den man anställer får den här förmånen. Företaget får ingen direkt subvention, det är användarna, sådana som har ett jobb där det ingår en tjänstebil har möjlighet att ro hem den här vinsten, företaget vinner inte på det här mer än ett argument att man kan erbjuda billiga förmånsbilar, säger Carl Erik Stjernvall till Carup.
Enligt experten blir det en låg kostnad för den anställde, vilket är en förmån som en vanlig privatperson aldrig har möjlighet till.
Så fungerar det
Det hela fungerar genom att den som har en tjänstebil kan dra av ett schablonbelopp från priset på bilen, och därmed beskattas på en betydligt lägre summa.
– Om bilen kostar 700 000 kronor dras det bort ett schablonbelopp på 350 000 kronor och resultatet blir att förmånstagaren gör en vinst som är ungefär lika stor som elbilsbonusen var tidigare, säger Carl Erik Stjernvall till Carup. Mer specifikt handlar det om runt 50 000 kronor.
MISSA INTE:
Varning till svenska bilister: Risk att bli lurad på pengar
Då kan tappa kontrollen på hösten — så ska du agera
Ingen vet vad det kostar
Samtidigt har ingen myndighet verktygen eller uppdraget för att undersöka hur mycket dessa skattesubventioner kostar, vilket experten ser som märkligt.
M Sverige vill dock inte att subventionerna för elbilar till tjänstebilsförare ska upphöra. Man tycker snarare att det är orättvist att de inte är tillgängliga för privatpersoner.
– Vi vill att alla ska kunna få ta del av det här, det skulle också hjälpa oss med målsättningen att minska utsläppen med 70 procent från 2010 till 2030, säger Carl Erik Stjernvall till Carup.
MISSA INTE:
Bensinjättens stortabbe – fyllde diesel i bensinpumpen
Detta måste du byta på bilen snarast – viktigt för säkerheten