Mercedes som inte fungerar såld för 588 miljoner kronor
Den dyraste bilen som någonsin sålts är en Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé. Nu har dess racingbilstvilling gått under klubban i Tyskland.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Det rör sig om en 1954 års Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienwagen.
Sedan 1965 har den varit utställd på Indianapolis Motor Speed Ways i USA och har nu för första gången sålts till en privatperson.
MISSA INTE:
Radar ska sänka hastigheten vid vägarbeten
Förslaget: Miljözon i hela Stockholms innerstad
Fungerar inte
Bilen har inte varit i bruk på flera år och fungerar således inte. Med det sagt har Mercedes-Benz Classic ett enormt intresse när det kommer till att säkerställa sitt historiska arv.
Mercedes chef för deras klassiska bilar Marcus Breitschwerdt säger att:
– Vinnaren kommer att ingå i Mercedes innersta krets och jag ser fram emot att vara med när bilen startas för första gången.

1 av 4 i världen
Bilen i fråga har tävlats av ikoner som Sir Stirling Moss och Juan Manuel Fangio.
Karossen som sitter på bilen, kallad Stromlinienwagen, är gjord av magnesium och vann på 1955 års Grand Prix i Buenos Aires.
Det finns bara fyra bilar totalt, varav alla förutom denna ägs av Mercedes-Benz.
– Jag chockades av hur lätt den var att köra, sa Toto Wolff, chef för Mercedes F1-stall, när han några år sedan fick möjlighet att ratta en W 196 R.

MISSA INTE:
Statistik om rattfylla: Då åker flest fast
Hotet mot fri fart på Autobahn – riskerar att försvinna
Nytt rekord för en racingbil
Budgivningen började på 20 miljoner euro, motsvarande 230 miljoner kronor.
Slutpriset? 51,155 miljoner euro, motsvarande 588 374 579 kronor vilket gör den till den tredje dyraste bilen någonsin som gått under klubban på auktion.
Det uppskattade priset var över 50 miljoner euro, motsvarande 575 miljoner kronor.
Pengarna går direkt till Indianapolis Motor Speedway som ska använda pengarna för att bygga ut sin samling.
Marknaden för racingbilar värda flera hundra miljoner kronor är bestämt smal.
