En sex år gammal Tesla Model 3 kan ge sina ägare obehagliga överraskningar.
Dold rost är ett problem, något som experter nu varnar för.
Chockerande
Det är alltså NAF, den norska motsvarigheten till M Sverige, som gått igenom en bil och lyckats hitta ett antal dolda utrymmen för rost.
I januari rapporterades det om hur var fjärde dansk Tesla Model 3 inte klarar besiktningen, enligt danska motsvarigheten till Transportstyrelsen.
Mellan 1 januari och 21 november 2024 besiktigades 4 668 Model 3 av årsmodell 2020. Av dessa gick 1 051 bilar, 22,5 procent, inte igenom besiktningen vid en första kontroll.
Totalt fann man 1 392 fel på Tesla Model 3, tre gånger högre jämfört med andra elbilar.
De flesta fel kan härledas till bromsar och lampor. Men även hjulaxlar, hjul, däck och styrning visar sig vara förekommande problemområden.
LÄS ÄVEN: Därför håller Scania fast i V8-motorn
MISSA INTE: Tesla stänger fabrik – anställda skickas hem
Norrmän hittar rost i drivor
Norska NAF, Norges Automobilförbund, har undersökt att sex år gammal Tesla Model 3. De lyckades hittade allvarlig rost på flera ställen i bilen.
– Jag måste säga att jag är lite överraskad över att det är så illa efter sex år, säger NAF:s rostskyddsexpert.
De norska observationerna pekar på utbredd rostproblematik, inte minst i äldre Tesla-bilar.
Kruxet är att en hel del rost återfinns där det inte är synligt för det blotta ögat.
– Bultarna som håller batteriet på plats har en tendens till att rosta väldigt snabbt, säger Matti Funderud, en av Nordens främsta rostexperter.
Det visar sig att Tesla Model 3 rostar på ställen som man vanligtvis inte förknippar med rost. Det är tveklöst ett problem på de breddgrader där vägarna saltas – däribland Sverige.
Det gäller att vara extra uppmärksam på sin Tesla, inte minst om man sysslar med vinterkörning.