I lastbilskretsar är Scania lika starkt förknippat med V8-motorer som amerikanska muskelbilar.
Märkets toppmotor är i form av en V8 på 770 hästkrafter. Just V8-satsningen är något som Scania är nästintill ensamma om, trots att just motorer med åtta cylindrar rent historiskt varit en favorit i branschen.
Inte ens i USA
Även amerikanska lastbilstillverkare har börjat använda sig av sexcylindriga motorer, trots att V8-motorer är kända för både sin kraft och robusthet.
Allt strängare miljökrav har emellertid tvingat fram färre cylindrar, något som också många gånger är gynnsamt för driftskostnader och liknande.
Scanias åttacylindriga strategi
Trots detta har Scania tågat på med sin V8 och fortsatt att utveckla den, inte minst med tanke på hur viktig den är för märkets DNA.
Ett resultat av denna utveckling är märkets nya V8-motor med hela 770 hästkrafter och 3 700 newtonmeter.
Trots denna prestanda och antalet cylindrar lyckas den ändå uppfylla de stränga miljökraven.
Framtiden för V8-motorn
Genom att fortsätta erbjuda V8-motorn, något som gjort att Scania har en enormt lojal och entusiastisk kundbas, har Scania skapat sig en egen liten nisch. Flera kunder fortsätter att kräva just den motortypen.
Dessutom är miljökraven inte lika hårda på alla håll i världen.
Scanias lastbilar är kända dels för att vara kraftfulla, dels för att vara pålitliga.
Med det sagt innebär inte det faktum att V8-motorn uppfyller dagens miljökrav att framtidens miljökrav är säkrade. Men det svenska märket fortsätter att gasa på med sina populära V8.