Nyheter24
Annons

Världens största biltillverkare lägger elbilen på is

Publicerad: 11 juni 2025, kl. 07:00
Syntetiska bränslen är framtiden, enligt vissa. Foto: Jae C. Hong/AP/TT & Marcio Jose Sanchez/AP/TT

Elbilar har blivit en bestående del av den svenska vagnparken och idag drivs 37 procent av nya bilar av el. I hela EU ligger samma siffra på drygt 14 procent.

Ämne:

Motor

De flesta tillverkare satsar febrilt på att elektrifiera sitt utbud, men vissa aktörer väljer i stället att gå fler vägar än en. En av dessa är världens största biltillverkare - Toyota. 

Det rapporterar Top Gear.

Flera alternativ 

Annons

Japanerna väljer att satsa på syntetiskt bränsle, kallat eFuel, som alltså är helt koldioxidneutralt.

Det finns även andra tillverkare, däribland tyska Porsche, som satsar på just syntetiska bränslen.

Även andra japanska aktörer som exempelvis Subaru, Mazda, Suzuki och Daihatsu satsar på syntetiska bränslen. Toyota har på ett eller annat sätt ett samarbete med ovannämnda tillverkare. 

Elektrifiera mera 

Tanken bakom är enkel - det handlar om att det finns en dryg miljard bilar på världens vägar och att det av många anses vara omöjligt att elektrifiera hela vagnparken, åtminstone kortsiktigt. 

Annons

Syntetiskt bränsle skapas av att kombinera grön vätgas med koldioxid som utvinns direkt från luften. I sin tur "nollställs" utsläppen. 

Det innebär att man på så sätt kan få fler bilar att vara utsläppsfria vad gäller lokala utsläpp. Dessutom innebär det att länder som inte är särskilt elektrifierade - till följd av bristande infrastruktur eller ekonomiska hinder - också han bli mer koldioxidneutrala. 

Så ser framtiden ut

I dagsläget är produktionen fortsatt i pilotfasen och testanläggningen, Eneos, pumpar ut ett fat om dagen.

Literpriset är väldigt högt men skalbarheten förväntas pressa priset.

Den största fördelen med syntetiska bränslen är att du kan tanka dina befintliga bil med det utan några modifikationer. 

Kommentarer

Annons
Annons
Annons