Det rör sig om en förbränningsmotor som drivs av vätgas istället för sedvanlig bensin eller diesel.
Det är en tvåliters motor som har utvecklats tillsammans av Korean Institute of Machinery and Materials och Hyundai Motor Groups utvecklingsavdelning för koldioxidfria motorer.
Bygger på beprövad teknik
Den nya vätgasmotorn använder sig av direktinsprutning, vilket funnits i personbilar sedan mitten av 1950-talet. Det var även väldigt vanligt i militärflygplan under andra världskriget.
I korta drag innebär det att bränslet sprutas direkt in i förbränningskammaren. I sin tur ökar effektiviteten och ekonomin, samtidigt som utsläppen minskar. Föregångaren till insprutning var förgasare, vilket många som läser säkert har erfarenhet av.
Vätgasmotorn jobbar hårt
Genom att injicera vätgas under högt tryck direkt i förbränningskammaren övervinner motorn effektivitetsförluster.
Resultatet är en minskning av koldioxidutsläpp med hela 99 procent. Enligt det ovannämnda koreanska institutet kan detta ses som en omedelbar och tillgänglig lösning till fossila bränslen.
Tanken är att detta inte bara ska erbjudas till personbilar, utan även kommersiella fordon samt energiproduktion.
LÄS ÄVEN: Så rostig är en Tesla efter sex år
MISSA INTE: Dessa bilar är helt oanvända – nu skrotas de
En rad fördelar
En del aktörer satsar fortsatt på vätgas. Däribland Hyundai Motor Group (Kia och Hyundai), BMW och Toyota.
Fördelarna är många, inte minst vad gäller utsläpp och hur snabbt man kan tanka.
Kruxet är att det är dyrt att framställa vätgas och i många fall oerhört energi- och resurskrävande.
Många tror emellertid att vätgas har en framtid tillsammans med både batterielbilar samt andra drivmedel.
Med det sagt görs det framsteg på flera håll än ett.