Elbilar har redan börjat ta en rejäl tugga av världens oljebehov.
En ny rapport från BloombergNEF visar att elbilar under 2024 ersatte över två miljoner fat olja per dag. Och enligt prognosen väntas den siffran stiga till fem miljoner fat innan decenniet är över.
Bakom utvecklingen står elbilar som blir alltmer populära på flera marknader världen över.
När fler väljer eldrift försvinner en betydande del av efterfrågan på bensin och diesel. Redan 2018 minskade oljeanvändningen med en miljon fat per dag på grund av elbilarnas framfart.
Vägen tillbaka är stängd för många
En intressant trend i rapporten är att elbilsköpare tenderar att bli elbilsköpare för livet.
Få ser någon anledning att gå tillbaka till en bil med förbränningsmotor. Det innebär att varje elbil som säljs inte bara påverkar efterfrågan här och nu utan även långsiktigt.
Alla länder följer dock inte samma väg. I USA har politiska beslut satt käppar i hjulen för elbilarnas framfart.
En ny lag gör att federala subventioner försvinner redan i år vilket väntas resultera i 14 miljoner färre sålda elbilar i landet fram till 2030. Samtidigt fortsätter både Europa och Kina att accelerera omställningen.
Enligt branschorganisationen ACEA är andelen elbilar på vägarna i Europa fortfarande låg. Bara 1,8 procent av den totala fordonsflottan är helt eldriven vilket visar att potentialen för tillväxt är fortsatt stor.
Oljebolagen ställer om men ger inte upp
Oljejättar som Shell och BP har börjat flytta sina positioner. Flera bolag investerar nu i laddstationer och i litiumutvinning till batteriproduktion. Shell har skapat en egen division för elektrifiering och BP har köpt in laddutrustning från Tesla.
Parallellt med elbilarnas framfart pågår forskning kring klimatvänliga alternativ till bensin och diesel.
I Tyskland testas just nu syntetiska bränslen med upp till 90 procent lägre koldioxidutsläpp än vanlig bensin. Priset ska dessutom kunna hållas på en nivå som gör det möjligt för vanliga bilägare att tanka.
Enligt experter krävs dock statligt stöd för att tekniken ska kunna slå igenom brett.
Elbilarna har bevisligen satt press på oljeindustrin. Men förbränningsmotorn är inte död, åtminstone inte än.
De kommande åren lär bli helt avgörande för hur framtidens drivlinor kommer att se ut.