Det rapporterar Vi Bilägare.
Miljonförlust på grund av Musk
Elon Musk har länge varit Teslas ansikte utåt och enligt nya siffror även företagets största belastning.
Fyra amerikanska forskare vid National Bureau of Economic Research har analyserat Teslas försäljning mellan oktober 2022 och april 2025 och kommit fram till att Musks egna utspel haft en direkt negativ effekt.
Utan det som forskarna kallar ”Elon Musk-effekten” skulle Tesla ha sålt mellan 67 och 83 procent fler bilar i USA. Det motsvarar över en miljon fordon, upp till 1,26 miljoner enligt deras modell.
Politiken skadade varumärket
Forskarna använde Teslas faktiska försäljningssiffror och jämförde med övriga elbilar och hybrider. Resultatet visar att när Musk gjorde politiska eller kontroversiella uttalanden minskade Teslas försäljning, särskilt i delstater som röstar demokratiskt.
Samtidigt ökade försäljningen av elbilar från konkurrenter med 17 till 22 procent. Effekten var alltså dubbel, det vill säga att Tesla förlorade kunder, andra märken vann dem.
– Vi kan visa att Elon Musk, världens rikaste person och vd för den mest värdefulla biltillverkaren sett till marknadsvärde, hade en dramatisk effekt på Teslas försäljning på grund av politiska, partiska aktiviteter som inte är relaterade till Teslas kärnverksamhet, skriver forskarna.
Kritiserad rapport – men tydlig trend
Rapporten är ännu inte expertgranskad, men den följer en trend som även syns i andra undersökningar.
Bland annat har svenska AutoIndex visat att lojaliteten bland Teslaägare rasat kraftigt de senaste åren.
MISSA INTE VÅR PODCAST OM BILAR:




