Det rapporterar Auto Motor & Sport.
Dags för en tempohöjning
Tanken på att blåsa fram i 140 km/h på E4:an är något Moderaten Lars Beckman ligger bakom. I sin motion lyfter han idén om att ge särskilt säkra sträckor en hastighetsökning. Det handlar om vägar med breda separerade körfält och mitträcken som redan räknas som landets tryggaste.
Han pekar på exempel som Gävle till Uppsala, en motorväg som enligt honom har både utrymme och standard för att klara en högre maxgräns. Varför ligga kvar på 120 km/h när andra europeiska länder växlar upp?
En fartfylld debatt
Just hastighetsskyltarna har varit en het fråga den här hösten. Riksförbundet M Sverige har tidigare kritiserat att fler sträckor fått sänkta fartgränser, samtidigt som Trafikverket menar att det ökar säkerheten.
Beckman vill vända utvecklingen. Hans budskap är att vi redan har sträckor där säkerheten är så pass hög att en höjning borde vara möjlig. Färre korsningar, modern vägstandard och bra sikt ska enligt honom tala för ett snabbare Sverige.
Syftet bakom
För den som pendlar långt skulle det märkas direkt. Tio eller femton minuter kortare restid varje dag blir snabbt mycket tid i veckan, samtidigt som moderna bilar är utvecklade för att framföras i bra mycket högre hastighet än idag.
Sverige har emellertid vinterväder som kan slå om på minuter, stora mängder vilt och långa avstånd där hjälp kan vara långt borta. Höjd fart kan därför innebära större konsekvenser när något väl går fel.
I dagsläget skryter både Polen och Bulgarien med en hastighetsbegränsning på 140 km/h, vilket är den högsta i Europa.




