Det är Prognos, ett europeiskt ekonomiskt forskningsinstitut, som konstaterar att elektrifieringen kan innebär en minskning av arbetskraften inom bilindustrin med 186 000 till 2035, jämfört med 2019.
Siffrorna kommer samma vecka som Volkswagen bett sina anställda ta en 10-procentig löneminskning för att rädda sina egna jobb.
Volkswagen är Tysklands största arbetsgivare med över 600 000 anställda.
En fråga om drivning
Den primära anledningen kan härledas till att elbilars drivlinor kräver färre komponenter än sina fossila motsvarigheter.
I sin tur försvinner arbetstillfällen både i fabrikerna och hos underleverantörerna.
MISSA INTE
Andra avdelningar drabbas
Medan jobb relaterade till att exempelvis svetsa, ekonomi och administration kommer att minska pekar det mot att allt fler kommer att behöva rekryteras till exempelvis IT och elektroteknik.
Summan av kardemumman är emellertid att fler jobb kommer att försvinna än skapas.
Med andra ord kommer det att finnas färre jobb totalt sett.
Takten ökar
Rapporten från Prognos menar på att denna övergång inte är ny, men att den kommer att gå snabbare över de kommande 10 åren.
Ett exempel på detta är Volkswagen där löneminskningar samt stängda fabriker är tecken på en bransch i kris.
Det är första gången som Volkswagen någonsin tvingats stänga fabriker under hela deras historia.
Även Audi kommer att stänga sin fabrik i Bryssel, där Audi Q8 e-tron tillverkas, i februari 2025.
MISSA INTE
Tuffa tider
Volkswagens chefer menar på att det krävs ordentliga krafttag för att säkra upp framtiden. Anställda måste vara villiga att göra kortsiktiga uppoffringar för framtida säkerhet.
-Vi behöver prompt reducera våra kostnader för att maximera vår konkurrensfördel. Detta kräver bidrag från de anställda, säger Arne Meiswinkel, Volkswagens personalchef enligt Reuters.
Kombinationen av ökade kostnader, låg efterfrågan på elbilar och en minskade marknadsandel i Kina gör det svettigt för den tyska biljätten.