Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Juholts utmanare var först med "affärsplan"

Redan i januari 2011 presenterade Charlie Hansson "Affärsplan (S)" när han kandiderade till partiordförande mot Håkan Juholt. Samtidigt hånas nu partiet från höger och vänster för sitt ordval.

Charlie Hansson kandiderade till partiledare 2011 med sin "Affärsplan S".

Mikael Damberg, Magdalena Andersson och Stefan Löfven.

SVERIGE. "En ny affärsplan för Sverige". Så presenterar Socialdemokraternas ledning sina fem punkter för att förbättra jobbpolitiken. Det dröjde inte länge innan uttrycket "affärsplan" hånades och sågades både från vänster och höger, även bland debattörer som brukar benämnas som S-märkta.

Sanningen är dock att det inte är första gången ordet "affärsplan" nämns i socialdemokratiska sammanhang. I början av 2011 kandiderade lokalpolitikern och entreprenören Charlie Hansson till partiordförande mot Håkan Juholt. Hans programförklaring? "Affärsplan S".

– Kallar de det en affärsplan? Det var som fasiken. Det är ju jättekul, säger Hansson till Nyheter24 när han först får höra om artikeln på DN Debatt och ber sedan att få återkomma efter att han läst igenom den.

Efter att själv ha läst "den nya affärsplanen för Sverige" ringer han upp.

– Det är ganska komiskt att vi valt just samma ord, men även innehållsmässigt träffar debattartikeln väldigt rätt på flera punkter, säger Hansson.

Vad betyder ord som "affärsplan" för dig i politiken?

– Det visar att man ska arbeta målinriktat, även om det också är extremt viktigt att arbeta med de ideologiska grundtankarna. Men jag tror det är bra att man använder begrepp man förstår.

Förstår väljarna ordet?

– Inte alla kanske, men det finns många politiska begrepp som inte alla förstår också.

Numera sitter Charlie Hansson i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen på Värmdö utanför Stockholm. Han har dessutom vunnit pris som årets entreprenör 2009 och är vd för ett IT-konsultföretag. Trots att hans programförklaring från 2011 i mångt och mycket liknar den nya S-ledningens affärsplan, inte bara till namnet, vill han tydliggöra att han inte varit inblandad i arbetet.

– Haha, nej jag smygstyr inte Socialdemokraterna. Men det är jättekul att de fångat upp idéer som jag har, säger han.

"En syn som inte hör hemma i S"

Mottagandet av den nya affärsplanen har dock varit allt annat än smärtfritt för den socialdemokratiska ledningen. Den S-märkte statsvetaren Ulf Bjereld är en av många debattörer som är kritiska.

– Det leder till en marknadssyn på politiken där medborgarna blir kunder i stället för just medborgare. En syn som inte hör hemma i Socialdemokraterna, säger han till Nyheter24.

Bjereld menar att det ändå finns en falang inom Socialdemokraterna som är mer positiva till marknadsretoriken. Men de har inte vunnit än, menar han.

– Nej, men de har onekligen stärkt sin ställning i partiet i och med Stefan Löfvens intåg, säger han.

Kritik från vänster och höger

Ordet "affärsplan" blev snabbt till ett hån mot S, framför allt på Twitter. Bland de som hakade på tåget återfanns bland andra Vänsterpartiets tidigare partiledare Lars Ohly och näringsminister Annie Lööf.



Ulf Bjereld tror inte det är en självklarhet att det nya marknadsspråket återspeglas även bland de politiska förslagen som kommer att presenteras under de närmaste två veckorna.

– Vi får se hur den här dagen blir. Blir det för starka reaktioner kanske man backar ett halvt steg. Samtidigt talar ju alla om partiet nu. Men jag tror det handlar mer om yta och paketering, säger han.