Kents kortlek ska locka väljare till Moderaterna.
1 av 7
Kents kortlek ska locka väljare till Moderaterna. - Foto: SCANPIX / Montage
Jan Emanuel Johansson när det begav sig.
2 av 7
Jan Emanuel Johansson när det begav sig. - Foto: Fredrik Sandberg/SCANPIX
Evin Cetin, bland annat känd från pizzakartongerna.
3 av 7
Evin Cetin, bland annat känd från pizzakartongerna. - Foto: Yvonne Åsell / SvD / SCANPIX
Göran Lindblad i tandläkarstolen.
4 av 7
Göran Lindblad i tandläkarstolen. - Foto: Björn Larsson Rosvall / SCANPIX
Linda Bengtzing och Maud Olofsson tar ton.
5 av 7
Linda Bengtzing och Maud Olofsson tar ton. - Foto: Bertil Ericson / SCANPIX
Är det Socialdemokraterna i Jämtland som är ute och cruisar?
6 av 7
Är det Socialdemokraterna i Jämtland som är ute och cruisar? - Foto: Chris Maluszynski / SvD / SCANPIX
SDU-ordföranden Gustav Kasselstrand.
7 av 7
SDU-ordföranden Gustav Kasselstrand. - Foto: Lars Pehrson / SCANPIX

Kents kortlek - och andra oväntade knep

Det märks att det börjar närma sig val. Nu kommer partiernas kampanjer inför slutspurten 2014. Moderaterna är först ut med en kortlek som de ska dela ut till väljare - men här är några andra kampanjer som fått folk att höja på ögonbrynen.


Sågas av experten

PR-konsulten Paul Ronge tror inte att kortleken blir någon succé - även om den lär få uppmärksamhet.

– För mig själv låter det otroligt fånigt, att man skulle bli upphetsad och gå igång på att få en kortlek med mer eller mindre präktiga politiska förslag. Men jag tror att partierna vet att en sådan här grej kommer få uppmärksamhet, det är därför man gör det, säger han till Aftonbladet.

I en tid då opinionssiffrorna är på nedgång försöker Moderaterna aktivera väljarna genom sin kampanj "Hallå Sverige". Målet är 900 000 samtal med väljare innan valet 2014. Och partiet ska göra det med hjälp av en kortlek.

– Ungefär en gång i veckan har vi möte då ett gäng samlas för en att under en timme jobba kreativt och släppa det vardagliga arbetet. Det var under ett av dessa som idén kom fram. Vi tror att det här är ett sett att få igång samtalet mellan oss, som söker förtroendet, och de som ger oss det, säger partisekreteraren Kent Persson (M), till Aftonbladet.

På de 52 korten återfinns moderata förslag från partiets olika arbetsgrupper. Det dröjde inte länge innan någon, i det här fallet Aftonbladets ledarskribent Anders Lindberg, påpekade vilka mer som använt sig av en kortlek: USA under Irakkriget.

En kortlek är dock varken det mest oväntade eller det enda knepet som ett politiskt parti tagit till de senaste åren. Här är några av russinen som Nyheter24 plockat ur kampanjkakan:

Crui(s)ing i Jämtland

En sensommarkväll i Hede samlades ett 20-tal "mullrande bilar" för en så kallad cruising - arrangerad av Socialdemokraterna.

– Det är mycket lättare att få kontakt med folket när man är ute. När vi arrangerar möten så kommer det samma folk hela tiden, sa politikern Göran Pålsson till Länstidningen då.

Jan Emanuel-rap

Robinsonvinnaren Jan Emanuel Johansson, numera mest känd för sin ifrågasatta verksamhet med flyktingboenden, lyckades ta sig in i riksdagen 2002. Kanske var det med hjälp av raplåten "Liria - en röst för dom utsatta"?

– Jag bryr mig inte om folk rynkar på näsan, sa S-politikern till Aftonbladet då.

Moderat underklädesvisning

Riksdagsmannen Göran Lindblad siktade på att bli omvald - så han arrangerade valupptakt med lättklädda kvinnor. Baddräkts- och underklädesvisning stod på schemat.

– Det här är inte värre än H&M:s kampanjer, sa han till Aftonbladet 2006.

Innan dess hade han frågats ut sittandes i en tandläkarstol, eftersom han själv arbetar som just tandläkare.

Linda Bengtzing

Inför valet 2010 åkte Centerpartiets Maud Olofsson runt i landet och sjöng tillsammans med schlagerstjärnan Linda Bengtzing. Det var oklart om någon förstod varför. Här är i alla fall ett klipp:


Ansiktet på pizzakartonger

Socialdemokraten Evin Cetin valde en något oväntad annonsplats för sin valkampanj inför EU-valet 2009. Hon blev Pizzasveriges kandidat eftersom hennes ansikte trycktes upp på pizzakartonger hos över 100 pizzerior runtom i Sverige.

– Det började som ett skämt när vi satt och spånade. Vi pratade om att jag alltid kallades för ”pizzabagarens dotter” när jag växte upp i Bollnäs, sa hon till Metro då.

Det blev dock ingen plats i Europaparlamentet.

"Goodie bags" till flyktingar

Även om det här knepet kanske oftare kallades "osmakligt" än "oväntat" förtjänar det en plats på listan. Sverigedemokratisk ungdom, SDU, ville kampanja under begreppet "Borta bra men hemma bäst" för att få fler invandrare att återvända till sina hemländer.

– Vi har en plan för att ta fram 10 000 goodiebags som ska vara fulla med usb-minnen, dvd-skivor, informationsflyers på olika språk. Det ska vara lite smått och gott sådant som hör goodiebags till just för att visa att så här går det till att ansöka ett återvandringsbidrag, berättade ordföranden Gustav Kasselstrand till Sveriges Radio.

Saknar du ett kampanjknep i listan? Skriv i kommentarsfältet.

/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!