Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Regeringen vill införa dieselfria zoner – 1,3 miljoner kan drabbas

Nyheter | 22/03/2018 16:25

Det kommer bli svårare att ha dieselbild i framtiden, enligt ett nytt förslag regeringen väntas lägga fram i slutet av veckan.

Regeringen planerar hårdare tag mot dieselbilar, skriver SVT. Nu öppnar man för att låta kommuner förbjuda dieselbilar inne i städer och miljökänsliga områden.. De dieselbilar det handlar om är bilar som är tillverkade innan 2015. 

Hela 1,3 miljoner bilister kan komma att drabbas, om man inte byter bil förstås. Detta gäller även bilar som man köpt som subventionerad miljöbil. Nya reglerna innebär alltså ett stort bakslag för dieselbilsägare, som kan få svårt att sälja sin kärra.

Regeringen väntas lägga fram förslaget imorgon fredag, erfar SVT. 

Hur kommer det funka?

Enligt SVT kommer städer kunna delas upp i tre olika miljözoner. I den hårdast regelrade zonen (zon 3) kommer bara elbilar tillåtas. I den andra zonen (zon 2) kommer alla dieselbilar tillverkade innan 2015 att förbjudas från och med 2002. 

I zon 1 kommer ungefär samma regler som idag gälla, men kommuner kan där stoppa tung trafik som till exempel bussar och lastbilar. 

Enligt ett förslag från Transportstyrelsen var det tänkt att miljözonerna skulle börja gälla redan 2020, men regeringen vill skjuta på införandet till 2022, enligt SVT, men enskilda kommuner kan börja införa förbud redan 2020. 

Tyskland har gått före

I Tyskland har debatten om dieselbilar varit lång och hård. I slutet av februari i år beslöt författningsdomstolen i Leipzig att man ska kunna införa ett förbud som äldre dieselbilar i 18 tyska städer, något som väntas påverkar tyska bilister och den tyska motorindustrin hårt. 

Varför är diesel dåligt?

Anledningen till att man nu vill reglera användandet av dieselbilar är att bilarna släpper ut för mycket kvävedioxid och farliga partiklar som består av bland annat sot. 

Det påverkar inte den globala uppvärmningen på samma sätt som koldioxid, men avgaserna och partiklarna kan vara skadliga för de som bor och rör sig i större städer, skriver Allt om Bilar

Svenska bilar kommer snart få nya registreringsnummer – så här kommer det funka

Tycker du detta är bra?