Amazon integrerar AI i sin e-handeltjänst.
Amazon integrerar AI i sin e-handeltjänst. - Foto: STELLA Pictures/ddp/Michael Bihlmayer / Mark Lennihan/TT

Amazons stora förändring – så blir nätshoppingen

Amazon avslöjade nyligen en ny funktion som ska hjälpa användare att hitta och jämföra produkter i näthandeljättens app.


Amazon har nyligen introducerat en ny AI-baserad shoppingassistent vid namn Rufus. Rufus är designad för att integreras i Amazons mobilapp och är tränad på Amazons produktkatalog, kundrecensioner, community-frågor och svar samt information från internet. 

Assistenten syftar till att göra det enklare för kunderna att hitta produkter, jämföra alternativ och få rekommendationer baserade på deras shoppingbehov, enligt Amazon.

LÄS MER: Lista: 34 yrken AI INTE kan ersätta

Så fungerar Amazons Rufus

Rufus påstås kunna hjälpa kunder med en rad olika förfrågningar, från generella frågor till specifika jämförelser. Det ska även vara kapabel till att ge information om produktens hållbarhet. 

AI-verktyget är enligt Amazon utformat för att underlätta användare att hitta produkter genom att ge personliga rekommendationer och föreslå varor baserat på aktivitet, händelse, ändamål eller specifika användningsområden.

LÄS MER: Jag bad ChatGPT ta fram en månadsbudget – så gick det

Då kommer Rufus till Amazon

Rufus lanserades inledningsvis i beta för en liten grupp användare i USA och kommer gradvis att göras tillgänglig för fler kunder under de kommande veckorna. Det är fortfarande oklart när Rufus kommer till Sverige.

LÄS MER: Bandet som lurade Spotify – tjänade hundratusentals kronor

LÄS MER: Så känner du igen fejkade AI-bilder – tecknen många missar

Informationen och texten i artikeln är framtagen med hjälp av AI-verktyg. Den är därefter bearbetad och faktagranskad av Nyheter24.

/
AI
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!