Amazon har nyligen introducerat en ny AI-baserad shoppingassistent vid namn Rufus. Rufus är designad för att integreras i Amazons mobilapp och är tränad på Amazons produktkatalog, kundrecensioner, community-frågor och svar samt information från internet.
Assistenten syftar till att göra det enklare för kunderna att hitta produkter, jämföra alternativ och få rekommendationer baserade på deras shoppingbehov, enligt Amazon.
LÄS MER: Lista: 34 yrken AI INTE kan ersätta
Så fungerar Amazons Rufus
Rufus påstås kunna hjälpa kunder med en rad olika förfrågningar, från generella frågor till specifika jämförelser. Det ska även vara kapabel till att ge information om produktens hållbarhet.
AI-verktyget är enligt Amazon utformat för att underlätta användare att hitta produkter genom att ge personliga rekommendationer och föreslå varor baserat på aktivitet, händelse, ändamål eller specifika användningsområden.
Då kommer Rufus till Amazon
Rufus lanserades inledningsvis i beta för en liten grupp användare i USA och kommer gradvis att göras tillgänglig för fler kunder under de kommande veckorna. Det är fortfarande oklart när Rufus kommer till Sverige.
Informationen och texten i artikeln är framtagen med hjälp av AI-verktyg. Den är därefter bearbetad och faktagranskad av Nyheter24.