Fått mejl från detta företag? Det kan vara bedrägeri
Genom att hävda att de kommer från välkända företag vars tjänster och varor de flesta använder sig av kan bedragare inge förtroende. Det är dock vissa företag som bedragare använder sig av mer ofta än sällan.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Bedragare utger sig alltid för att vara någon annan än vad de faktiskt är och det är inte helt ovanligt att de utger sig komma ifrån stora samt välkända företag för att väcka förtroende hos den de kontaktar.
LÄS MER:
Varningen: Så känner du igen en falsk p-bot
Majas identitet stals på Facebook – användes för bedrägerier
Bekanta namn för att lura till sig känsliga uppgifter
Nu har organisationen Check Point Research (CPR) sammanställt en lista på vilka företag som bedragare oftast utger sig tillhöra vid bedrägerier, något som Mobil var först att skriva om.
Listan avser endast nätfiske under andra kvartalet 2024, det vill säga bedrägerier som sker via mejl. Enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) är nätfiske den vanligaste metoden vid bedrägerier.
På listan finns en rad bekanta namn. På tredje plats hamnade LinkedIn då sju procent av bedrägeriförsöken utgjordes av bedragare som hävdade att de skrev från den sociala median.
På andra plats hamnade Apple – inte så konstigt med tanke på hur många som äger någon form av teknik från företaget. Hela tio procent av bedrägeriförsöken var mejl som såg ut att komma ifrån Apple.
LÄS MER:
Transportstyrelsen varnar: "24 timmar på sig att betala"
Polisen varnar: Ny våg av bedrägerier – det ska inte du göra
Det företaget använder sig bedragare oftast av
Den allt annat än trevliga listan domineras av ett globalt företag som nog är bekant för alla: Microsoft.
I hela 57 procent av alla nätfiskeförsök utgav sig bedragaren för att komma ifrån företaget.
- Microsoft – 57%
- Apple – 10%
- LinkedIn – 7%
- Google – 6%
- Facebook – 1,8%
- Amazon – 1,6%
- DHL – 0,9%
- Adidas – 0,8%
- WhatsApp – 0,8%
- Instagram – 0,7%