Hur ska man agera som privatperson när Swish drabbas av driftstörningar? Nyheter24 frågade företaget, vars tjänst används av miljontals svenskar.
Det var i december 2012 som Swish lanserades. Sedan dess har mycket hänt. Från att ha introducerats som en tjänst för betalningar mellan privatpersoner blev det, under sommaren 2014, möjligt även för företag och organisationer att använda Swish.
I dag har Swish 8,6 miljoner privatanvändare och drygt 300 000 företag är anslutna till tjänsten.
När det blir problem med Swish är det därför många människor som drabbas. Så var fallet under tisdagen den 6 maj, då tjänsten inte fungerade under två olika tillfällen.
– Det handlade om två överbelastningsattacker under gårdagen, vilket betyder att vårt system tillfälligt överväldigades av trafik. Jag vill vara noga med att säga att det inte rörde sig om ett intrång i Swish-systemet, användares data och pengar var och är helt säkra. Vi ber om ursäkt för de problem och olägenheter störningarna gav våra användare, säger Jenny Ragnartz, pr- och kommunikationsspecialist hos Swish, till Nyheter24 och fortsätter:
– Störningarna påverkade enbart möjligheten att använda Swish.
Men hur ska man som privatperson agera i samband med driftstörningar i Swish – fortsätta försöka genomföra överföringar eller ta ett steg tillbaka? Så här svarar Jenny Ragnartz:
– Det finns som tur är andra betalsätt, så som att betala med kort eller banköverföringar av pengar. När Swish inte fungerar är vårt råd är att använda något av de betalsätten tills det går att swisha igen.
MISSA INTE: Det ska du göra om du swishat till fel nummer