Det har varit känt sedan en tid tillbaka att 2G- och 3G-nätet kommer att avvecklas i Sverige. Nedstängningen bottnar, enligt informationssajten Bytnat.nu, i att dagens digitala krav som samhället har inte kan uppfyllas av de gamla näten, som är mindre säkra och mindre robusta jämfört med de nya 4G- och 5G-näten. Samtidigt har också efterfrågan på 2G- och 3G-teknik minskat.
"Tillverkarna av nätverksteknik har slutat tillverka den gamla utrustning som används i 2G och 3G-näten, vilket gör att det i framtiden blir svårt att få tag på sådan utrustning och reservdelar."
Skiftet, från de gamla till de nya mobilnäten, påverkar organisationer, företag och privatpersoner, vilka på sistone uppmanats agera innan det är för sent. Den 1 december kommer nämligen nedstängningen vara klar hos flera av de största mobiloperatörerna och i och med detta kommer vissa tekniska prylar, som inte stödjer de nyare näten, att upphöra att fungera som de ska.
När stängs 2G- och 3G-näten ner?
Det är varje enskild operatör som ansvarar för när deras 2G- och 3G-nät kommer att stängas ned och i viss mån skiljer det sig åt mellan operatörerna. Så här ser planen ut för de olika operatörerna:
- Tele2:s nedstängning av 2G- och 3G-nätet går i mål den 1 december 2025.
- Telenors nedstängning av 2G- och 3G-nätet går i mål den 1 december 2025.
- Telias nedstängning av 3G-nätet går i mål den 1 december 2025. Nedstängningen av 2G-nätet kommer att ske först i slutet av 2027.
- Tre:s nedstängning av 2G- och 3G-nätet går i mål i slutet av 2025.
Vissa med 4G-nät kommer inte kunna ringa 112
Nyligen rapporterade dock Nyheter24, med hänvisning till ett pressmeddelande från Post- och telestyrelsen (PTS), om att vissa mobiltelefoner, trots att de använder 4G-nätet och kan ringa vanliga telefonsamtal, inte kommer att kunna nå nödnumret 112 efter nedstängningen av 2G- och 3G-nätet.
– Det är mycket viktigt att kunna nå nödnumret 112. Vi ser särskilt allvarligt på risken att människor tror de har en fungerande telefonitjänst, när det finns en risk att de inte kan nå 112. Vi förväntar oss att operatörerna samverkar för att lösa problemet och är tydliga i sin kommunikation till kunderna. PTS överväger också förelägganden mot den eller de operatörer som inte hanterar denna fråga ansvarsfullt inför nedstängningen av 2G- och 3G-nät, sa Dan Sjöblom, generaldirektör vid PTS, i ett pressmeddelande då.
Myndigheten uppgav samtidigt att berörda operatörer – Tele2, Telenor och Tre – skulle återkomma till PTS senast den 19 november med information om hur många abonnenter som omfattas, hur kunder informeras och vilka åtgärder man vidtar för att lösa problemet.

Och nu har operatörerna återkommit. I ett nytt pressmeddelande konstaterar PTS att samtliga operatörer förlitar sig på att de berörda telefonerna kopplar över till Telias 2G-nät, vilket fortsatt är i bruk fram till 2027. Detta kallas för "nödroaming" och är en säkerhetsåtgärd som finns sedan tidigare och som ska göra det möjligt för nödsamtal att styras över till ett fungerande nät.
– Nödroaming är en viktig funktionalitet och fungerar väldigt bra som en säkerhetsåtgärd. Men det kan inte vara den enda lösningen. Grundinställningen måste vara att en fungerande telefonitjänst kan förmedla samtal till nödnumret 112 via det egna nätet, säger Dan Sjöblom.

Mobiltelefoner kommer blockeras 2 februari 2026
Därför har Post- och telestyrelsen förelagt Tre, Telenor och Tele2 att "genast identifiera vilka telefoner som inte kan användas i operatörens nät för att ringa nödsamtal efter avvecklingen av 2G- och 3G-nät". Kunder med dessa telefoner i sin ägo ska också informeras om problemet direkt.
Men det slutar inte där. Från och med den 2 februari 2026 ska operatörerna nämligen blockera dessa telefoner. Om det finns telefoner som kräver "någon särskild åtgärd", till exempel att man tar ut SIM-kortet för att de ska koppla över till Telias 2G-nät, ska de blockeras redan den 1 december 2025.
Vilka mobiltelefoner berörs?
"Det är telefoner som har 4G, inklusive den särskilda teknik som möjliggör röstsamtal över 4G (VoLTE, Voice over LTE), men som inte stödjer just nödsamtal över 4G/VoLTE."
Nyheter24 har sökt Tele2, Telenor och Tre för mer information.
Källa: PTS

Det här föreläggandet innebär alltså att personer som använder dessa telefoner måste byta till en mobiltelefon som stödjer nödsamtal över 4G/VoLTE eller att man byter operatör till en som, via det egna nätet, kan förmedla nödsamtal över 2G- och 3G-nätet.
– Vi förstår att det kan vara betungande för de användare som nu behöver byta telefon eller operatör. Samtidigt är alternativet värre. Vi kan inte riskera att människor tror de har en fungerande telefonitjänst, och så visar det sig sen att de inte kan nå 112. Vi förväntar oss också att operatörerna hanterar den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder, säger Dan Sjöblom i pressmeddelandet.




