De flesta av oss reser med både mobiler och datorer i handbagaget utan att tänka på riskerna. Men ombord på flygplan ses litiumbatterier som en säkerhetsfara – särskilt om de hamnar i kläm där personalen inte kommer åt dem.
Det fick passagerarna på en United Airlines-flygning erfara den hårda vägen nyligen.

Tappade datorn – flyget nödlandade
Under en flygresa mellan London och Washington den 19 november råkade en passagerare i business class tappa sin laptop så att den gled ner i en springa vid sätet och kilades fast, något även The Independent rapporterat om.
Eftersom kabinpersonalen inte kunde få loss datorn, och risken för att batteriet skulle krossas och fatta eld var stor, vågade piloterna inte chansa. Planet tvingades därför avbryta rutten och mellanlanda i Dublin.
Väl på marken fick tekniker gå ombord och montera loss datorn. Först därefter kunde planet lyfta igen, men då var resan redan drygt fem timmar försenad.
Händelsen är inte unik. Så sent som i oktober fick ett annat United-plan vända av precis samma orsak.
Så ska du tänka med datorn på flyget
Förutom att inte råka tappa datorn i sätet finns det flera saker du bör tänka på när du tar med dig elektronik med litiumbatterier på flyget. Listan hos EASA, Europeiska byrån för luftfartssäkerhet, lyder:
- Lösa batterier, powerbanks och e-cigaretter ska aldrig checkas in. Ha dem i kabinen där du har uppsikt.
- Batterier under 100 Watt (vanliga mobiler och datorer) är okej. För kraftigare prylar (100–160 watt), som vissa verktyg eller drönare, krävs ofta tillstånd från flygbolaget.
- Använd inte din powerbank för att ladda prylar under flygningen. Använd endast flygplanets egna uttag vid sätet.
- Flygbolag kan ha egna begränsningar för antal enheter, så läs på innan du åker.





