Nyligen rapporterade Nyheter24 om BankID:s arbete att få fler butiker att acceptera deras digitala ID-kort. Sedan lansering sommaren 2023 har kortet skaffats av över två miljoner svenskar, däribland hälften av alla landets 18-åringar.
Just nu är ID:t mest etablerat hos postleverantörer och apotek, men BankID vill se deras tjänst användas ännu bredare i samhället. Det som har satt käppar i hjulet hittills är att korten varit lätta att förfalska, något som fick Systembolaget att sluta acceptera dem kort efter införandet.

Det krävs för att BankID:s digitala ID-kort ska bli tillförlitligt
För att systemet ska blir tillförlitligt nog krävs det att butiker börjar scanna kortens inbyggda QR-kod, i stället för att bara kolla på ID:t i mobilen som om det vore ett fysiskt legg.
"Fördelen med vårt digitala ID-kort är att det kan kontrolleras i realtid via vår tjänst. Verifiering sker genom att skanna QR-koden på ID-kortet, antingen med en skanner eller en annan BankID-app. Då görs samma tekniska kontroller som när BankID används i till exempel en webbtjänst eller en app", skriver Malina Röstlund, kommunikationsansvarig på BankID, i ett mejl till Nyheter24 och tillägger:
"En ”fejk-app” som försöker kopiera utseendet av ett äkta digitalt ID-kort ger ett felmeddelande när du skannar QR-koden. Det är viktigt att handlare utbildar sina medarbetare i hur de gör en säker kontroll."
Arbetet med att få fler svenskar butiker att införa rutinen som krävs för att skanna ID-korten pågår för fullt. Samtidigt ögnar BankID ytterligare ett användningsområde för ID-kortet inom handeln.

BankID:s ID-kort – nya användningsområdet
Malina Röstlund skriver att BankID är i kontakt med "flera aktörer" och att de "ser intresse från många branscher". Hon fortsätter med att avslöja en ny funktion för svenska konsumenter som BankID vill införa i framtiden.
"Ett användningsområde som vi kikar på är att koppla ID-kortet till medlemskap i till exempel handeln för att snabbt, smidigt och säkert kunna bli medlem, kontrollera om man redan är medlem samt registrera poäng."
På sikt kan vi alltså se det digitala ID-kortet ersätta separata medlemskort och göra lojalitetsprogram enklare – men det återstår att se om, och i så fall när, idén blir till verklighet.




