Vanliga misstag du gör – som kan sabba garantin på din nya iPhone
Allt från sprickor i skärmen till billigare versioner av laddare kan ställa till det om du vill utnyttja garantin.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Tänk dig följande scenario: Du har precis köpt en splitterny iPhone. Och givetvis som med all annan elektronik så har du en viss period av garanti där service ges om någonting skulle vara tokigt. Men nu är någonting fel – vad händer?
När det gäller just iPhone så har Apple i Sverige en så kallad ettårig begränsad garanti. Den ger rättigheter till service, eller liknande, så länge det kan bevisas att just du har följt garantikraven. Och vissa av kraven är faktiskt inte helt självklara.
Nyheter24 bestämde sig därför att prata med Christopher som arbetar som certifierad iOS-tekniker för mStore i Stockholm.
– Ett vanligt exempel är sprickor i skärmen. Om vi då kan se att någon tydligt tappat telefonen och sprickan har spridit sig från en punkt så går inte det alltid under garantin.
Apple
Ovan syns skador som ofta går igenom och via garantin garanterar att telefonen kan lagas.
Detsamma gäller faktiskt små skador och markeringar på resten av telefonen som inte är just själva glasdisplayen. Viktigt att poängtera är att vissa kosmetiska småskador kan gå igenom en gång om du söker garanti för någonting som inte påverkas av just de skadorna. Men först måste din iPhone undersökas och godkännas av Apples huvudkontor.
Komplicerat eller hur? För att förtydliga så spelar eventuella småskador inte någon roll om du söker garanti för till exempel ett dåligt batteri. Då skriver dock Apple ner att din telefon hade små kosmetiska skador och gör ett undantag. Sen kanske inte garantin går igenom nästa gång då det kan vara på grund av småskadorna som problemet börjat.
Andra saker som många inte tänker på är att om du använder tredjepartstillbehör, alltså produkter som inte godkänns och säljs via Apple, så kan det också sabba garantin. Det gäller exempelvis batterier, byte av display och knappar. Även laddare kan påverka garantin.
Även här så gäller regeln att du kan fortfarande använda tredjepartstillbehör och fortfarande få igenom garantikravet. Men bara så länge det inte påverkat det du har problem med. Hänger ni med?
Men nu till det absolut viktigaste:
– Om du har fått din iPhone reparerad av en ej certifierad Apple-tekniker så har de högst troligt använt en inte av Apple godkänd produkt – och då går inte garantikravet igenom. Ofta använder många också tveksamma metoder som vi inte rekommenderar, säger Christopher.
Vad har du för tips för att man ska få utnyttja sin garanti?
– Det viktigaste tipset är att alltid använda mobilskal, eller case, för att undvika skador, stora som små. Men också att tänka på är att man kan köpa till extra garantitid om man exempelvis vet att man har lätt att klanta till det, säger Christopher till Nyheter24.
Här är en utförlig guide (på engelska) om vad som kan godkännas – och vad som aldrig godkänns:
Apple
Då vet vi det. Garantin finns där, men det finns mycket som kan ställa till det. Viktigt för dig som inhandlat den nya iPhone 7. Du kan läsa mer om garantin på Apples hemsida.
Kolla också hur du kan skicka hemliga bilder i senaste uppdateringen av iOS.