Sydney Watson får nu ersättning – trots kritiken.
Sydney Watson får nu ersättning – trots kritiken. - Foto: Wilfredo Lee/AP/TT och Stella Pictures

Kvinna får ersättning – för placeringen på flyget: "Fetton"

När Sydney Watson reste med American Airlines postade hon flera inlägg på Twitter om medpassagerarna bredvid henne och krävde ersättning från flygbolaget för att hon placerats bredvid personer som hon kallade "fetton". Trots massiv kritik får nu Watson ersättning, enligt Metro.


Under en flight med American Airlines skrev Sydney Watson på Twitter om hur missnöjd hon var med sin plats – på grund av de medpassagerare som satt bredvid henne.

"Jag är just nu – bokstavligt talad – INKLÄMD mellan dessa två ÖVERVIKTIGA personer på min flygning. Det här är absolut INTE acceptabelt eller okej. Om tjocka människor vill vara tjocka, absolut. Men det är någonting helt annat när jag sitter fast mellan er, med era valkar på min kropp, i tre timmar", skrev hon i sitt inlägg.

Vidare kallade Watson, som krävde ersättning från flygbolaget, personerna för "fetton" och uppgav att de borde ha köpt två platser var eller inte flyga alls, enligt Metro. 

"Jag är så jävla arg att jag inte ens har ord för det", skrev hon.

Ilskan mot Sydney Watson: "Pinsam idiot"

Men kritiken mot Sydney Watson lät inte vänta på sig. 

"Jag garanterar dig att jag hellre hade velat sitta mellan dem än bredvid dig", skriver en person på Twitter som kallar Watsons tweets för fat shaming och vars inlägg gillats av över 1 100 människor.

"Att vara arg på människors kroppar snarare än flygbolagen som gör säten som inte är tillräckligt stora för majoriteten av alla kroppar gör dig inte bara till en sopa, utan också en godtrogen, pinsam idiot", skriver en annan i ett Twitter-inlägg.

Får presentkort som ersättning

Trots kritiken har Sydney Watson inte backat och American Airlines, som först svarat att deras passagerare "kommer i alla storlekar och former", väljer nu att ersätta Watson med ett presentkort med ett värde på 1 680 svenska kronor, enligt Metro.

Samtidigt uppger flygbolaget att kabinpersonalen i framtiden kommer att vara mer tillmötesgående när det kommer till att erbjuda en annan plats om en sådan finns tillgänglig.

"Vi gör vårt bästa för att undvika obekväma situationer relaterade till hur man sitter", skriver företaget till Watson, rapporterar Metro.

/
USA
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!