Efter tolv år av förhandlingar har EU:s transportministrar fattat sitt beslut: Kraven för att du som resenär ska få kompensation när ditt flyg är försenat ska höjas, skriver bland annat The Guardian.
Vad innebär det konkret? Jo att du nu behöver ha väntat fyra (tidigare tre) timmar på ditt flyg vid kortdistansflyg innan du har rätt till ersättning. Vid långdistansresor gäller numera sex (tidigare fem) timmar.
Upprör många
Beslutet får nu skarp kritik från flera håll. Inte minst från branschorganisationen Airlines for Europe (A4E) där både Lufthansa, Ryanair och Air France-KLM ingår. I ett uttalande skriver de att Europa i så många år väntat på tydliga och fungerande passagerarrättigheter men att slutresultatet nu "urholkar skyddet" för konsumenterna.
Samtidigt drar vissa slutsatsen att beslutet kan ses som ett stödpaket från EU till en pressad bransch, skriver Dagens PS
Vad gäller nu?
När beslutet nu är fattat gäller framöver:
Kortdistansflyg: ersättning först efter fyra (tidigare tre) timmar
Långdistansflyg: ersättning först efter sex (tidigare fem) timmar
Den här ersättningen har du rätt till:
Kortdistans: 300 euro
Medeldistans: 400 euro
Långdistans: 500 euro
Det här har du rätt till vid försening:
- Mat, dryck, övernattning vid behov
- Två gratis telefonsamtal eller e-post