Nutella lanserades första gången år 1964 och sedan dess har den varit sig lik. Men i maj i år meddelade Ferrero, som äger hasselnötskrämen Nutella, att de skulle lansera sin första nya Nutella-smak, efter mer än 60 år.
Nutella släpper ny smak
Enligt Ferrero är den nya smaken något som de tror kommer fortsätta tillväxten på den amerikanska marknaden. Den nya smaken kommer att nå butikshyllorna i USA i april 2026, enligt Chicago Tribune.
– Att utveckla Nutella- och Ferrero Rocher-produkter specifikt för den nordamerikanska marknaden representerar ett avgörande ögonblick i vårt företags historia. Dessa innovationer kommer att engagera både lojala fans och nya konsumenter, stärka våra starka varumärken och ytterligare stärka vår position som en kategoriledare i Nordamerika, sa Michael Lindsey, vd och koncernchef för Ferrero North America i ett pressmeddelande.
Nutellas nya smak
Den nya Nutella-smaken ska ha tagit fem år att utveckla, men nu är den klar. Enligt Ferrero ska den vara det bästa av två världar, och den nya smaken ska vara utmärkt som pålägg till mellanmål.
Det är nämligen en "Nutella Peanut", alltså Nutella med jordnötter. Men marknadschefen för Nutella lovar att Nutellan fortfarande kommer ha sin distinkta hasselnöts- och chokladsmak också, vilket även Food & Wine skrivit om.
Då kommer Nutella Peanut till Sverige
Nutella Peanut är speciellt framtagen för den nordamerikanska marknaden och kommer som det ser ut i dag inte lanseras i Sverige.
LÄS MER: Coops plötsliga ändring – så påverkas kunderna