260 människor miste livet när Air India-planet störtade kort efter start den 12 juni. Enligt en preliminär rapport som nu släppts om kraschen slogs brytarna för bränsleflödet av för båda motorerna, bara sekunder efter att planet lyft.
Flygexperten Jan Ohlsson berättar att bränslereglagen i flygplan behöver kunna stängas av, exempelvis om landningsställen inte fungerar och man behöver strypa bränslet för att undvika gnistbildning vid landning.
— Det är väldigt viktigt att de här instrumenten är någorlunda lättillgängliga, men de ska inte vara så lättillgängliga att du kan komma åt dem vid start för då är planet helt hjälplöst, säger Ohlsson.
”Måste utreda”
På inspelningar från cockpiten har det hörts att den ena piloten frågar ”varför stängde du av bränslet?” och att den andra svarar ”det gjorde jag inte”.
— Men bränslet var påslaget igen vid kraschen. Nu måste de utreda vad som hänt, och vem som stängde av bränslet. De behöver dyka djupare i den pilotens bakgrund, säger Ohlsson.
Ger fler frågor
Vad som kan vara orsaken vet ingen, i det här läget går det inte att fastslå vad som ligger bakom.
Nu tycker han att uppgifterna om det avslagna bränslet ger fler frågor än svar.
— För de anhöriga är detta oerhört otillfredsställande. Kanske blir detta ännu svårare för dem, säger Jan Ohlsson.