En oväntad produkt i Lidls sortiment har blivit ett viralt fenomen i Finland – och nu sprider sig hypen även utanför landets gränser. Det handlar inte om någon ny bilpryl eller elektronik, utan om en slemmig rengöringsmassa som folk nu jagar i butikshyllorna, rapporterar Carup.
Rengör bilen – eller leksakerna
Produkten heter Ultimate Speed Car Cleaning Gel och kostar cirka 35 kronor. Den är tänkt att användas för att rengöra svåråtkomliga utrymmen i bilen, som ventilationsgaller och mugghållare.
Men användningsområdena verkar snabbt ha expanderat. På sociala medier visar folk hur de även använder slemmet till att rengöra tangentbord, fjärrkontroller och till och med barns leksaker.
Den färgade massan finns i flera dofter, och enligt många användare är det nästan lika mycket leksak som rengöringsverktyg. En användare berättar att hon var tvungen att köpa en extra klump bara till barnen.
Lockar många
Hajpen började med ett inlägg på Linkedin där en kvinna kallade gelen för "det bästa lifehacket en bilkörande kvinna kan ha". Det satte fart på kommentarerna – och försäljningen.
"Min egen slemmiga vän doftar lavendel", skrev kvinnan i inlägget, och kort därefter började folk vittna om hur produkten försvann snabbt från hyllorna.
En annan person skrev på nätet: "Jag vill ha den där slemmassan, trots att jag inte ens äger en bil."
Nästan omöjlig att få tag på
Efter att produkten blev viral har Lidls butiker i Finland haft svårt att hålla den i lager. Ville Rönkkö, kampanjansvarig på Lidl i Finland, berättar att intresset överträffat förväntningarna.
– Produkten har väckt mycket positiv uppmärksamhet och diskussion på sociala medier. Försäljningen har varit intensiv i både Helsingfors och resten av landet, säger han tillHelsingin Uutiset.
För den som hoppas hitta gelen i Sverige återstår det att se om den kommer hit. Svenska Lidl har ännu inte kommenterat om bilslemmet är på väg till de svenska butikerna – men många svenskar hoppas på det.