EU-kommissionen förbereder nu ett nytt förslag som kan förändra bilbranschen i grunden. Redan från år 2030 vill man förbjuda köp av hyr- och tjänstebilar med förbränningsmotor – ett steg som skulle påskynda övergången till eldrift.
Men kritiken lät inte vänta på sig. Framför allt i Tyskland växer oron, där bilindustrin redan är kraftigt pressad.
– Vi har meddelat kommissionen vilken negativ effekt detta kan få, säger Patrick Schneider (CDU) vid det tyska transportdepartementet till AFP, rapporterar Carup.
Kan påverka över hälften av alla bilar
Förslaget, som först rapporterades av Bild am Sonntag, uppges kunna påverka upp till 60 procent av all bilproduktion inom EU. Målet är att alla företag inom unionen från 2030 endast ska köpa in utsläppsfria fordon.
– Vår ståndpunkt är att detta inte alls får hända, fortsätter Schneider.
Kris i tysk bilindustri
Den tyska bilindustrin befinner sig redan i sin djupaste kris sedan andra världskriget. Volkswagen planerar att stänga flera fabriker och tusentals anställda har varslats. Situationen är liknande hos andra tyska tillverkare.
– Vi är självklart motståndare till den här nya regleringen, säger Hildegard Müller, ordförande för den tyska biltillverkarnas organisation VDA, till Funke Media Group, rapporterar Carup.
Infrastruktur långt ifrån redo
Enligt kritikerna riskerar kravet att företag ska köpa elbilar att bli en pappersprodukt – om inte infrastrukturen hänger med.
Carup skriver att Hildegard Müller lyfter hur ojämnt fördelad infrastrukturen är inom EU. Enligt henne finns 60 procent av alla laddstationer koncentrerade till bara tre länder – och i Hamburg finns fler laddpunkter än i både Bulgarien och Slovakien tillsammans.
Beslut väntas i höst
Förslaget är ännu inte klubbat, utan måste först godkännas av både EU-rådet och parlamentet. Motståndet från bilproducerande länder som Tyskland väntas bli hårt.
Om förslaget går igenom, blir det ett av de mest genomgripande stegen hittills mot att fasa ut bensin- och dieseldrivna fordon i Europa, rapporterar Carup.