Under augusti har ukrainska drönare slagit till mot raffinaderier i Ryssland över tio gånger. Anfallen slår sällan ut verksamheten helt, men saktar i alla fall ned den.
— Det räcker för att det ska göra ont för bensinbranschen. Särskilt nu med hög konsumtion under sommaren, säger Gary Peach, analytiker vid Energy Intelligence, till nyhetsbyrån AP.
På råvarubörsen Spimex i S:t Petersburg har priset på bensinen som kallas A-95 stigit med 50 procent sedan i vintras.
Från Primorje i Fjärran östern rapporteras långa köer till mackarna, och att priset per liter är 78 rubel (9,30 kronor). Det kanske inte låter så farligt med svenska mått mätt, men i relation till lönenivåerna i området motsvarar det ett svenskt literpris på cirka 37 kronor.
Säljer till stamkunder
Det förekommer uppenbarligen hamstring. För den som vill slippa köa saluförs bensin via nätforum för upp till nästan det tredubbla officiella priset, skriver AP med hänvisning till det regionala mediebolaget Primpress. Det skulle alltså motsvara ett pris med svenska bilistögon på runt 110 kronor litern.
Liknande situationer rapporteras även på andra håll. På Kurilerna norr om Japan tog den lägre oktansorten A-92 helt slut i måndags. Och på det ockuperade Krim, populärt bland semestrande ryssar, uppges en del kedjor bara sälja bränsle till stamkunder.
Gary Peach ser dock ännu inte bristen som systemkritisk. Han säger till AP att det mest är avsides regioner, som just Fjärran östern och det annekterade ryska Krim, som drabbas, eftersom transporterna dit är besvärligare.
Stora metropoler som S:t Petersburg och Moskva klarar sig tills vidare bättre.
Anfaller längs båge
Även militären, och därmed krigföringen i Ukraina, kan rulla på ganska opåverkad, eftersom den går mer på diesel. Hittills är det i första hand bensinproduktion som slagits ut.
Men de upptrappade attackerna väcker ändå oro i den ryska branschen för fossila bränslen. Ukrainas drönarkrigföring utvecklas hela tiden, och provar sig fram till nya mål.
— De anfaller raffinaderier längs en båge, från Rjazan söder om Moskva hela vägen till Volgograd, säger Sergej Vakulenko vid Carnegie Russia Eurasia Center till AP.
— Det är området som folk kör igenom på vägen till (semesterorterna vid) Svarta havet. Det är området där mycket av skördearbetet görs. Och det är tätbefolkat.
